tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Jakie motocykle były kiedyś najbardziej popularne w Polsce? Zanim pojawiły się WFM, SHL, WSK i Junak, na drogach rządziły zupełnie inne motocykle
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
Advertisement
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Jakie motocykle były kiedyś najbardziej popularne w Polsce? Zanim pojawiły się WFM, SHL, WSK i Junak, na drogach rządziły zupełnie inne motocykle

Autor: Tomasz Szczerbicki 2021.02.04, 19:35 Drukuj

W różnych okresach sytuacja wyglądał odmiennie. W latach 30. najwięcej było popularnych "setek" (od pojemności silnika 97 - 100 cm³), czyli najmniejszych i najtańszych wówczas motocykli. W tamtych latach takie pojazdy produkował prawie każda wytwórnia motocykli w Europie. W latach PRL królowały u nas krajowe motocykle krajowe: WFM, SHL, WSK i Junak. W ostatnich latach najliczniej na polskich drogach spotykaliśmy motocykle marek japońskich. A jak to wyglądało na początku lat 20.? Fakty mogą być dla was zaskoczeniem.

Spójrzmy na dane statystyczne, bo one są najbardziej rzeczowe i dokładne.  

Advertisement
NAS Analytics TAG

Statystyka marek samochodów i motocykli kursujących w Polsce w 1923 roku

Statystyka ta podaje tylko przybliżone dane, gdyż nie udało się nam zebrać wszystkich pojazdów, tak że podajemy tylko liczby z tej ilości jaką mamy w ewidencji.

Na 4242 samochody osobowe było aut marki: Adler 184, Benz 203, Cadillac 102, Dodge 221, Fiat 381, Ford 487, Laurin & Klement 132, Mercedes 116, N.A.G. 127, Opel 189, Renault 80, Steyr 82, Stoewer 91, innych marek 1651. Nie wyszczególniono w statystyce marek, których kursuje mniej niż 50 samochodów. (…)

Na 1216 motocykli, co do których zdołano zebrać dane, było: Harley-Davidson 273, NSU 154, Indian 95, Wanderer 121, Puch 71, innych marek 600.

"Auto" nr 7/1924    


historia motocykli w wojsku

Motocykle w PRL – rzecz o motoryzacji i nie tylko...

Przyjęło się powszechnie mianem „motocykle PRL” określać pojazdy produkcji krajowej: WFM, SHL, WSK, Junak. Jest to jednak wielkie uproszczenie, bo obok wspomnianych jednośladów na naszych drogach można było również spotkać kilkanaście marek motocykli importowanych: Jawa, MZ, CZ, IFA, IŻ, M-72, K-750, Panonia, Lambretta, Peugeot, a także: BMW, Triumph, Norton, BSA,AJS, Harley-Davidson i wiele innych.

O TYM WŁAŚNIE JEST TA KSIĄŻKA "MOTOCYKLE W PRL" »

Powyższy cytat pokazuje, jak dominujące na polskim rynku były motocykle amerykańskie. W 1923 roku stanowiły one około 33% ogólnej liczby motocykli cywilnych znajdujących się u nas. Składało się na to: 23% Harleyów-Davidsonów, 8% Indianów i około 2% Hendersonów i Excelsiorów, niewymienione w tym zestawieniu, a ujęty w grupie "inne marki". W owym czasie co trzeci motocykl na naszych drogach był "Made in USA".

Nasi dziadkowie kochali motocykle amerykańskie. Potwierdzały to nie tylko statystyki, ale również liczne artykuły w ówczesnej prasie motoryzacyjnej. Harleye i Indiany uchodziły wówczas za wzór "prawdziwego motocykla". Była to klasa sama w sobie i nikt nie śmiał tego kwestionować. Czy było to w pełni zgodne z prawdą to już inna sprawa. Oferta motocykli angielskich była wówczas bardzo szeroka i ciekawa, ale z dużym wysiłkiem przebijały się one przez mur uwielbienia dla motocykli "Made in USA".     

Poza rynkiem cywilnym motocykle amerykańskie były u nas licznie używane przez wojsko, policję, pocztę, straż pożarną i inne instytucje publiczne. Dla przeciętnego obywatel było to znamienne.

Tomasz Szczerbicki
Dziennikarz i autor książek: tomasz-szczerbicki.pl

Advertisement
NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę