tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Jakie kary za brak OC w 2023 roku? Rośnie płaca minimalna i kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Jakie kary za brak OC w 2023 roku? Rośnie płaca minimalna i kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia

Autor: Andrzej Sitek 2022.10.07, 14:10 1 Drukuj

Skąd podwyżki? Pamiętajmy, że kara finansowa za brak obowiązkowego ubezpieczenia pojazdu jest skorelowana z płacą minimalną, a ta w nowym roku wyraźnie wzrośnie. Co to dokładnie oznacza?

Nawet kilka dni opóźnienia będzie wiązało się z wyższą opłatą za brak OC. Wszystko dlatego, że w 2023 roku płaca minimalna wzrośnie do 3600 zł. W zasadzie nie stanie się od razu, bo zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 13 września 2022 r., płaca wzrośnie w pierwszej połowie roku do 3490 zł brutto i dopiero od 1 lipca 2023 r. będzie to 3600 zł brutto.

NAS Analytics TAG

Aktualna stawka wynosi 3010 zł brutto, a zatem różnica jest znacząca i zostanie oczywiście odzwierciedlona w stawce kary, co wynika bezpośrednio z Ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych.

Od 1 stycznia 2023 roku w przypadku opóźnienia od 1 do 3 dni, właściciel motocykla lub motoroweru musi się liczyć z koniecznością wpłaty 230 zł, a po 1 lipca 2023 roku 240 zł.

Z kolei brak OC od 4 do 14 dni będzie skutkować koniecznością zapłaty 580 zł lub 600 zł w drugiej połowie przyszłego roku. Powyżej tego terminu kwota grzywny wzrasta do 1160 zł lub 1200. Dla motocyklistów stawka i tak jest niższa, a grzywna wynosi mniej niż dla właścicieli samochodów bez opłaconej polisy.

Niestety płacimy coraz więcej. W obecnym roku i w odniesieniu do 2021 r., kara najwyższej stawki wzrosła o 70 zł. W przyszłym aż o 160 zł lub 200 zł. To spora podwyżka. Ile płacimy obecnie? Opóźnienie od 1 do 3 dni oznacza płatność w wysokości 200 zł. Za brak OC od 4 do 14 dni rachunek z UFC wyniesie 500 zł, a powyżej 14 dni 1000 zł.  

Oczywiście nie wszystkie przypadki braku opłaty są zamierzone, ale UFG tego nie bada, tylko po prostu nakłada grzywnę. W jakich okolicznościach kierowcy nie płacą OC?

Na przykład w sytuacji zakupu używanego motocykla z aktualnym ubezpieczeniem sprzedawcy. Kupujący nie pamiętają lub nie wiedzą, że taka umowa wygasa automatycznie i nie dopełniają obowiązku podpisana nowej polisy. UFG szacuje, że takich przypadków jest blisko 40 proc.

Inne powody to brak… pieniędzy oraz mylne przekonanie, że OC dla pojazdu nieużywanego, uszkodzonego i niesprawnego jest niepotrzebne. Problemy bywają też w przypadku podzielenia płatności na raty - kierowcy po prostu zapominają o zapłaceniu drugiej części kwoty.

 

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 1
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę