Jaki jest najlepszy motocykl do wszystkiego? Gamonie wybierają motocykl dualowy na targach w Warszawie
Projekt Gamonie Wybierają Konie ma nowe wyzwanie. Tym razem obiektem poszukiwań Rafała i Szymona są motocykle dualowe, jak sami zdecydowali się je nazwać, czyli takie, które nadają się do podróżowania po asfaltach (w dwie osoby - na czym szczególnie zależy Rafałowi), ale wykazujące się sporym potencjałem terenowym. Segment touring adventure jest najsilniej reprezentowanym teraz gatunkiem, ale okazuje się, że wybór wcale nie jest łatwy.
Królujące w tej klasie maszyny jak BMW R1250GS, KTM 1190 Adventure, czy Honda Africa Twin mają jedną, podstawową wadę - masę. Zatankowane zwykle ważą ćwierć tony i średnio nadają się do zabawy w trudniejszym terenie.
Szymon się uparł na masę poniżej 200 kg i okazało się, że takich motocykli… praktycznie nie ma. Producenci zachłyśnięci entuzjazmem rynku praktycznie przestali zwracać uwagę na masę i choć mogłoby się wydawać, że aktualnie wszystkie maszyny są "terenowe" to do jazdy w terenie nadaje się niewiele z nich. Nawet takie modele jak Yamaha Tenere waży aktualnie 204 kg, podobnie Aprilia Tuareg. Frapująco kuszące Ducati DesertX to kolejne 20 kg większa masa. Czy uda się zatem znaleźć coś ciekawego w tym segmencie? Poszukiwania i pierwsze rozkminy już ruszyły. W poszukiwaniu odpowiedzi Szymon wybrał się na Warsaw Motorcycle Show 2023, natomiast z wysp kanaryjskich w wyprawie do Warszawskiego Nadarzyna sekundował mu dzielnie Rafał.
A czy wy macie swoje przemyślenia w kwestii tego typu motocykli, które mogą sprostać temu zadaniu?
Zobaczcie, co udało się obejrzeć na targach w tym segmencie motocykli. Zdradzimy tylko, że to nie jedyne maszyny, jakie będą poszukiwane w tym sezonie.
Komentarze 2
Pokaż wszystkie komentarzeNo cóż (za wikipedią, yama-sklep.pl): Honda XRV 650 Africa 1988 - 220 kg Suzuki DR 800 Big z 1991 - 225 kg Yamaha XTZ 750 Tenere 1989 - 234 kg! Yamaha XT 600Z Tenere - 186 kg - (praktycznie ...
OdpowiedzDokładnie tak. Kolego Szymonie porównuj jabłka do jabłek. Aprilia tuareg-187kg, yamaha tenere 700- 188kg, ducati multistrada v2 - 199kg, multistrada v4(potwór) - 215 kg, ktm 690 enduro - 146kg (fuck yes!!) i tak dalej. Masy na sucho jak i Ty podawałeś. Plus silniki w kole 70nm i więcej. Dużo więcej. Masa w przypadku moto adv nie jest priorytetem ale żeby motocyklom się przytyło po 20-30kg w ciągu kilku dekad to odważna teza :)
OdpowiedzEdit : powyżej to jest odpowiedź dla Szymona
OdpowiedzNo cóż, Gamonie to dobre określenie dla nich jak i producentów!! Aby motor mogl wytrzymac 2 osoby i bagaze musi wazyc tyle co krowa. KTM już zrobił ten pomysł żeby odchudzi krowę i niestety ...
OdpowiedzNo cóż, Honda XRV 650 Africa Twin z 1988 roku ważyła 185 kg Suzuki DR 800 Big z 1991 ważyło 185 kg Yamaha XT 600Z Tenere z 1989 roku ważyła 165 kg i jeździła 162 km/h Yamaha XTZ 750 Super Tenere z 1989 roku ważyła 203 kg i jeździła 192 km/h BMW R1200GS z 2007 roku ważył 199 kg - i ten miał rzeczywiście małe niedoszacowanie i problemy, ale głównie wynikające ze zbytniego odchudzenia przekładni. Nie sposób jednak odmówić tym motocyklom braku możliwości podróżowania w 2 osoby, a większość nawet niezłej dzielności terenowej. Czytąjąc tezę, że aby motocyklem dało się jeździć w 2 osoby ten musi ważyć minimum ćwierć tony nie sposób odnieść wrażenia, że mamy do czynienia z prawdziwym motocyklistą* *Prawdziwy motocyklista - definicja: osoba jeżdżąca od minimum 3 lat, która odbyła na motocyklu "wyprawę życia" w Bieszczady, była przynajmniej raz na torze kartingowym i na 3 forach motocyklowych osiągnęła status "moderator".
Odpowiedz