tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Husqvarna modele motocross 2023 - ju¿ lepiej byæ nie mo¿e
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
Advertisement
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Husqvarna modele motocross 2023 - ju¿ lepiej byæ nie mo¿e

Autor: Micha³ Mikulski 2022.10.25, 10:54 Drukuj

Najnowsze, crossowe modele Husqvarny przeszły poważną metamorfozę wraz z rocznikiem modelowym 2023. Standaryzacja wewnątrz grupy kapitałowej wyszła marce na dobre. Czego spodziewać się po nowych Husqvarnach i co szykuje przyszłość?

Grupa Pierer Mobility, w skład której wchodzi KTM, Husqvarna i od niedawna GASGAS, dominuje w świecie offroadu. Nie mówię o subiektywnych wynikach testów motocykli cross/enduro, a o samej ilości pojazdów na rynku, obecności w sporcie motorowym i ofercie. Jeśli połączylibyśmy oferty trzech marek z grupy, to do wyboru jest 36 motocykli enduro i 43 motocykle crossowe (w obydwu przypadkach wliczając różne wersje jednego modelu i minicross). Producenci japońscy w tym czasie oferują po dwie, czasem cztery crossówki i w wielu przypadkach w ogóle nie oferują homologowanych motocykli enduro.

NAS Analytics TAG

Z dominacją grupy Pierer Mobility wiążą się jednak problemy - marki rywalizują między sobą o klienta. W teorii w ograniczeniu tego efektu ma pomóc rozróżnienie pomiędzy poszczególnymi markami i modelami. Okazuje się jednak, że w praktyce na sezon 2023 crossowe czterosuwy pomiędzy KTM i Husqvarną są praktycznie identyczne, a GASGAS dołączy do nich w przyszłym roku.

Jak standaryzacja wpływa na możliwość zakupu dopasowanego naszych potrzeb motocykla?

Takie same, ale inne

Mówiąc, że czterosuwowe KTM i Husqvarna są "takie same" nie zmyślam - wszystkie czterosuwy dzielą ramę i silniki. Żebyśmy mieli jasność: nie tylko KTM 250 SX-F dzieli ramę z Husqvarną FC 250, a wszystkie modele 4T mają tą samą ramę (250, 350 i 450). Silniki też są do siebie mocno zbliżone, chociaż z oczywistych powodów mają różne pojemności, głowice i osprzęt. Odłożymy na chwilę KTMa na bok i skoncentrujemy się na tym, co ciekawego znajdziemy w Husqvarnach 2023.

Ramy w przypadku wszystkich modeli 4T są nowe, nowe jest też ułożenie silnika w ramie, które ma pozwolić na jeszcze precyzyjniejsze prowadzenie. Konstrukcja pozwoliła na wykorzystanie znanych z motocykli szosowych quickshifterów. I jest to najbardziej zauważalna różnica z perspektywy kierowcy. Quickshiftery działają góra/dół, więc sprzęgło realnie wykorzystywane jest w sytuacjach kryzysowych i przy starcie.

Husqvarna zastosowała inny od KTMa układ dolotowy (airbox) w swoich modelach, co wpłynęło na charakterystykę oddawania mocy. Moim zdaniem różnice są wyczuwalne - wszystkie Husqvarny wydawały się być dostępniejsze, mniej narowiste i mimo takiej samej mocy maksymalnej na papierze, nieco słabsze od KTMa. To oczywiście plus, moc maksymalna w terenie nie jest tak ważna, jak sposób jej oddawania.

Tylna sekcja motocykla, w tym subframe i system dźwigniowy tylne kanapy, "siedzą" nieco na tyle. Setting zawieszenia też jest inny - a z przodu znajdziemy nowy widelec XACT 48 z technologią AER, z tyłu nowy XACT z możliwością regulacji bez użycia narzędzi.

W praktyce jest dobrze, bardzo dobrze

Nowe Husqvarny, z quickshifterem, kontrolą trakcji i zmiennymi trybami jazdy są zaskakująco przyjazne dla użytkownika. Zwłaszcza najmniejsza FC 250 2023 daje dużo możliwości i wybacza ogrom błędów. W przeszłości czterosuwowe 250. trzeba było kręcić i były to motocykle skierowane dla młodych zawodników, jako jeden z elementów zawodniczej kariery, przed wskoczeniem na coś większego. W moim odczuciu teraz jest zupełnie inaczej - z mocą maksymalną przekraczającą 40 KM, jej dostępnością w szerokim zakresie obrotów, oraz uniwersalnym zestrojeniem zawieszenia, nowe Husky to jedne z łatwiejszych do jazdy motocykli crossowych, jakimi jeździłem.

Nie oznacza to brak emocji, oznacza tylko większą kontrolę dla kierowcy. Większa kontrola to mniej stresu, mniej niebezpiecznych sytuacji i lepsze czasy okrążeń. Charakter Husqvarn był odczuwalny we wszystkich modelach 4T.

2T w przyszłości, poważnie

Husqvarna na 2023 posiada w ofercie dwa dwusuwy dla dorosłych: TC 125 i TC 250. Ogromną nowością jest zastosowanie wtrysku paliwa. I to wtrysku innego niż w modelach enduro, ponieważ w crossówkach dwa wtryskiwacze znalazły się przed i za przepustnicą. Dzięki temu konstrukcja cylindra jest nienaruszona, a co za tym idzie prostota i niskie koszty eksploatacyjne dwutaktów pozostają bez zmian. W teorii awaryjność takiego systemu takżę powinna być dużo niższa.

Kolejną nowością w dwusuwach są zmienne tryby jazdy, które można było zastosować dzięki elektronicznie sterowanemu zaworowi wydechowemu. Różnice między trybami są wyraźne. Dwusuwowe crossówki z wtryskiem to nowa jakość w crossowym segmencie. Nie przesadzę, mówiąc, że to mała rewolucja, której nikt się nie spodziewał. Sposób oddawania mocy jest dużo przyjemniejszy niż w przeszłości, bez typowej "dziury" w niskim zakresie obrotów. Najlepiej widoczne jest to podczas jazdy na TC 125 - miałem kilka crossowych 125. i za moich czasów 125., które nie było wkręcone na obroty, stało w miejscu. Nową TC 125 można komfortowo toczyć się po torze, bez szarpaniny, bez męczenia siebie i motocykla. Dwusuwowe crossówki mimo wszystko zachowały lekki charakter. Niska waga, małe skomplikowanie silnika, dużo mocy - czego chcieć więcej?

Wszystkie crossówki Husqvarny wyposażono w kierownicy ProTaper i hydrauliczne sprzęgła Brembo.

O elektrykach ani słowa

Bardzo, ale to bardzo ciekawą informację usłyszeliśmy za kulisami. Jeden z inżynierów powiedział, że europejskie tory i tak są zbyt małe, żeby ktokolwiek potrzebował 450. i grupa KTM/Husky/GASGAS będzie rozwijać swoją technologię 2T. O elektrykach nie było ani słowa, mimo że na miejscu mieliśmy możliwość pojeździć całkiem udanym Freeride E.

Czy to oznacza powrót dwusuwów? Moim zdaniem ma to sporo sensu: są dużo tańsze w eksploatacji, lżejsze, a z nowym wtryskiem paliwa także stosunkowo łatwe do jazdy. Jeśli technologia byłaby rozwijana, nie widzę żeby cokolwiek stało na przeszkodzie, by 2T znów stało się konkurencyjne.

Trzeba pamiętać, że dwusuwy z motocrossu zostały wyparte przez czterosuwy tylko i wyłącznie z powodu niższej konkurencyjności - 4T było szybsze i mocniejsze, ale nigdy łatwiejsze w serwisowaniu czy bardziej dostępne finansowo. Jest jeszcze jedna perspektywa, o której nie można zapominać. Crossowe dwusuwy nie muszą spełniać norm emisji spalin, a Austriacy zostali jedyni na polu bitwy, którzy dwutakty rozwijają. W ich interesie jest, żeby dwusuwy wróciły na salony.

Którego dealera masz bliżej?

W rozmowach często pojawia się zdanie, że pomiędzy KTM a Husqvarną wybór sprowadza się do pytania, którego dealera ma się bliżej. Muszę się nie zgodzić. Na Husqvarnach jeździło mi się dużo lepiej, głównie z powodu bardziej przyziemnego, mniej agresywnego charakteru. Ale… tobie może jeździć się lepiej na innym modelu! Najlepiej wybrać się do dealera i sprawdzić, który motocykl będzie dla ciebie najlepszy. Będąc w punkcie dealerskim, na pewno warto sprawdzić nowe dwusuwy.

Advertisement
NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjêcia
01 Husqvarna MY2023 Trencin Michal Mikulski Scigacz pl
Advertisement
NAS Analytics TAG
02 Husqvarna MY2023 Trencin Michal Mikulski test
03 Husqvarna MY2023 Trencin Michal Mikulski cross
04 Husqvarna MY2023 cross test Michal Mikulski
05 Husqvarna MY2023 cross test akcja
06 Husqvarna MY2023 motocross
07 Husqvarna MY2023 Michal Mikulsk
08 Husqvarna MY2023 w akcji
09 Husqvarna FC250 MY2023 test motocykla
10 Husqvarna FC250 MY2023 jazda
11 Husqvarna FC250 MY2023 w akcji
12 Husqvarna FC250 MY2023 tor mx
13 Husqvarna FC250 MY2023 prezentacja
14 Husqvarna FC250 MY2023 w gotowosci
15 Husqvarna FC250 MY2023 przod
16 Husqvarna FC250 MY2023 wschod slonca
17 Husqvarna FC250 MY2023 na torze
... wiêcej zdjêæ »
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górê