Husqvarna Svartpilen 125 podbiła moje kobiece serce. Test nowości 2021, opinia i raport z jazdy
Kiedy Husqvarna wypuściła modele Vitpilen i Svartpilen, nikt nie spodziewał się aż takiego sukcesu. Tym bardziej, że modele te nie miały swoich przedstawicieli w najbardziej popularnej pod względeem sprzedaży klasie 125 cm3.
Husqvarna Svartpilen już na pierwszy rzut oka sprawia wrażenie, że jest motocyklem o pojemności większej niż 125cm3. Nowoczesny design w połączeniu ze stylem retro powodują, że każdemu miłośnikowi jednośladów zaświecą się oczy. Ten mały miejski tracker świetnie sprawdza się zarówno na utwardzonych drogach jak i w nieco trudniejszych warunkach.
Podczas testów prasowych Husqvarny jeździliśmy nie tylko po mieście, ale też po górskich zakrętach. Początkowo byłam przekonana, że miejska 125 będzie miała trudności w górach. Po kilku pierwszych kilometrach okazało się, że opony Pirelli, w które ubrana jest Svartpilen, pomimo kostkowego bieżnika sprawdzają się rewelacyjnie i świetnie trzymają się drogi.
Łatwość pokonywania zakrętów jest wręcz imponująca. Jeżdżąc na nowym motocyklu po raz pierwszy, każdy musi się na początku do niego przyzwyczaić. W tym przypadku już po kilku pierwszych kilometrach miałam wrażenie, jakbym jeździła nim od lat. Ten motocykl chce pochłaniać kolejne metry asfaltu. Sprzęgło działa tu bardzo intuicyjnie i przewidywalnie, co zdecydowanie ułatwi jazdę młodym motocyklistom i osobom bez dużego doświadczenia. Nawet po całodniowej jeździe nie czułam zbytniego zmęczenia przedramion. A redukcja biegów w zakręcie? Płynna, łatwa i przyjemna.
Wyprostowana i wygodna pozycja pozwala nam czuć się pewnie i komfortowo. Dzięki siedzeniu, które jest stosunkowo długie, mamy możliwość przesuwania się w przód i w tył w poszukiwaniu miejsca idealnego dla siebie. Na co dzień jestem przyzwyczajona do bardziej sportowej pozycji za kierownicą, jednak przesuwając się nieco do tyłu i pochylając się do przodu na tyle, żeby mieć ugięte ręce, już po chwili czułam się „jak u siebie”. W takiej pozycji mamy większą kontrolę nad maszyną i miejskie korki nie będą stanowić problemu. Lawirowanie w miejskiej dżungli wspomaga sama masa motocykla i jego zwrotność. Świetna zabawa i ogromna oszczędność czasu. Kto z nas tego nie kocha?
Mamy tu sześciobiegową skrzynię biegów. Jedynka i dwójka są dość krótkie, co pozwala nam na bardzo dynamiczne starty z miejskich świateł. Reszta biegów jest bardziej płynna i spokojna, żeby móc po prostu czerpać przyjemność z jazdy.
Silnik o mocy 15 KM osiąga aż 12 Nm co sprawia, że jest on bardzo dynamiczny. Przy 100 km/h włącza się automatyczna blokada prędkości, jednak bez blokady ten motocykl byłby w stanie spokojnie jechać 120 km/h. W mieście bawiłam się rewelacyjnie, jednak podczas dalszej trasy odczuwałam brak mocy. Ze względu na ograniczenie prędkości motocykl nie sprawdzi się w dłuższych trasach, jednak w mieście jest szybki, zwinny i bardziej dynamiczny, niż inne motocykle w kategorii 125 cm3. Przy wyższych obrotach nie ma tu żadnych zbędnych drgań, tak charakterystycznych dla podobnych Husqvarnie motocykli. Propozycje w klasie 125cm3 niektórych innych producentów po dłuższej podróży mogą powodować lekkie drętwienie rąk.
Mimo bardzo wygodnej i komfortowej pozycji siedzenie Husqvarny jest dość twarde, więc po kilku godzinach spędzonych w siodle możemy odczuwać dyskomfort i przejechane kilometry. Zaznaczam, że mówię tutaj o długiej jeździe, kilkugodzinnej, jak podczas naszych testów tego motocykla. Wracając wieczorem kręciłam się z boku na bok, próbując odciążyć jakąś część pośladków, żeby krążenie ponownie wróciło.
Kiedy znudzą nam się miejskie widoki i zapragniemy poczuć trochę wolności, Husqvarna z radością będzie nam towarzyszyć na podmiejskich drogach i szutrowych ścieżkach. W tym przypadku moc i pojemność są wręcz idealne i nie odczuwałam ani zmęczenia ani nudy.
Husqvarna Svartpilen 125 jest jedyna w swoim rodzaju nie tylko ze względu na jazdę, ale ważne są tu również walory estetyczne. Tracker, scrambler, a może jeszcze coś innego? Widać wyraźnie, że marka jest bardzo dumna ze swojego dzieła, o czym świadczą emblematy z logo, które są umieszczone dosłownie wszędzie. Opinie osób pracujących przy Svartpilen 125 pokazują również, jak bardzo są podekscytowani tak udanym egzemplarzem motocykla. Wykończenie i jakość materiałów, z jakich Husqvarna jest wykonana, pokazują, jak szybko Husqvarna pnie się w górę i jak ekskluzywny model motocykla stworzyli.
Opowiadając o tym motocyklu należy pamiętać, że jest to 125 czyli jednoślad przeznaczony dla osób bez motocyklowego prawa jazdy kat A. Posiadacze kategorii B oraz A1 na pewno zaprzyjaźnią się z tym modelem. Łatwość i przyjemność z jazdy oraz niepowtarzalny design sprawiają, że jest to alternatywa dla miłośników scramblerów oraz motocykli w stylu retro.
Jeżeli chesz więcej informacji na temat nowej Husqvarna Svartpilen 125, to przeczytaj, co o tym motocyklu ma do powiedzenia Alan Cathcart.
Dane techniczne Husqvarna Svartpilen 125 2021
Silnik | |
Rodzaj: | Jednocylindowy, czterosuwowy |
Pojemność: | 125 ccm |
Średnica/skok | 58/47.2 mm |
Moc | 11kW (15 KM) @ 9,500 rpm |
Moment obrotowy | 12Nm @ 7,500 rpm |
Stopień sprężania | 12.8:1 |
Rozrusznik/akumulator | Rozrusznik elektroniczny/akumulaotr 12V 8Ah |
Skrzynia biegów | 6. biegowa |
Układ paliwowy | Bosch EFI (przepustnica 33 mm) |
Sterownik | 4 V / DOHC |
Smarowanie | mokra miska olejowa z 2 pompami olejowymi |
Olej | Motorex 15W-50 |
Przełożenie na pierwszym biegu | 22:72 |
Przełożenie na ostatnim biegu | 14:45 |
Chłodzenie | Cieczą |
Sprzęgło | Wielotarczowe |
Sterowanie silnikiem/zapłon | Bosch EMS |
Zawieszenie | |
Rama | Rama stalowa, malowana proszkowo |
Rama pomocnicza | Rama stalowa, malowana proszkowo |
Kierownica | Kute aluminium |
Zawieszenie przód | WP APEX - USD, Ø 43 mm |
Zawieszenie tył | WP APEX - Monoshock |
Skok zawieszenia przód/tył | Przód: 142mm / tył 142mm |
Hamulce przód | ByBre, czterotłoczkowe, przeciwstawne, średnica tarczy Ø 320 mm |
Hamulce tył | ByBre, jednotłoczkowe, pływający zacisk, średnica Ø 230 mm |
ABS | dwukanałowy Bosch 9.1MB |
Koła przód/tył | Koła szprychowe z aluminiowymi obręczami, 3 x 17"; 4 x 17" |
Opony przód/tył | PIRELLI SCORPION RALLY STR 110/70-R17; 150/60-R17 |
Łańcuch | 5/8 x 1/4" / X-Ring |
Tłumik | Stal nierdzewna / tłumik aluminiowy z regulowanym katalizatorem |
Kąt główki ramy | 65° |
Przesunięcie zacisku | 33 mm |
Trail | 95 mm |
Rozstaw osi | 1357 +/-15,5mm |
Prześwit | 145 mm |
Wysokość siedziska | 835 mm |
Pojemność zbiornika (około) | 9,5 litra / 1.5 litra rezerwa |
Waga (bez paliwa, około) | 146 kg |
Emisja CO2 | 50 g/km |
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze