tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Honda świętuje 75 lat pogoni za marzeniami i doskonałością. Od manufaktury do największego producenta na świecie
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Honda świętuje 75 lat pogoni za marzeniami i doskonałością. Od manufaktury do największego producenta na świecie

Autor: Wojciech Grzesiak 2023.09.26, 16:13 Drukuj

W dniu 24 września 1948 roku zaprezentowano pierwszy motocykl marki Honda, a był nim model Dream D-Type. Wtedy rozpoczęła się trwająca już ponad 75 lat przygoda, w której uczestniczą miliony motocyklistów i kierowców z całego świata. Honda wyrosła z małej manufaktury na globalnego potentata. Z tej okazji producent postanowił przedstawić swoje kamienie milowe.

Debiut Hondy Dream D-Type był na tyle obiecujący, że kilka miesięcy po jego premierze Soichiro Honda poznał swojego partnera biznesowego - Takeo Fujisawę. Ten został dyrektorem zarządzającym i firma szybko zaczęła zwiększać swój kapitał, choć warunki w powojennej Japonii temu nie sprzyjały. Obu panom przyświecała jedna wizja - sprawienie, by Honda stała się największym producentem motoryzacyjnym na świecie.

NAS Analytics TAG

W 1952 r. zaprezentowano model Cub F-Type, który był rowerem z dwusuwowym silnikiem o pojemności 50 cm3. Choć konstrukcja nie była niczym niezwykłym, to Fujisawa postanowił zmienić sposób myślenia o sprzedaży tego produktu i postawił na dystrybucję za pośrednictwem sklepów rowerowych. W materiałach reklamowych występowały kobiety, co pokazywało, że jednoślad jest łatwy do opanowania dla każdego i sprawiło, że sprzedano ponad 15 tys. egzemplarzy.

W 1959 r. Honda stała się największym producentem motocykli na świecie. Hondzie pomogła wojna koreańska, która spowodowała wzrost zamówień na silniki. Pomógł też przedstawiony w 1958 r. model Super Cub C100, który stał się najczęściej produkowanym motocyklem w historii. Reklamowano go słynnym hasłem "W Hondzie spotkasz najsympatyczniejszych ludzi". Super Cub szybko stał się sukcesem, ponieważ był prosty i praktyczny.

Rok 1959 był kolejnym ważnym okresem dla Hondy, ponieważ producent zadebiutował w Stanach Zjednoczonych i w prestiżowym Isle of Man Tourist Trophy. Dosiadający modelu RC142 kierowcy zakończyli rywalizację zajmując miejsca od szóstego do dziesiątego włącznie. W 1961 r. Honda zdobyła pierwsze międzynarodowe tytuły w klasach 125 i 250 cm3.

Nie można też pominąć wątku samochodowego. W 1962 r. producent zaprezentował pierwsze samochody, a były to S360, S500 i minivan T360. W tym samym roku zbudowano słynny tor testowy Hondy - Suzuka. Rok później Honda rozpoczęła przygodę w Formule 1. Zespół zadebiutował z modelem RA271 w 1964 r. podczas Grand Prix Niemiec na torze Nurburgring. W 1965 r. Richie Ginther zdobył dla Hondy pierwsze zwycięstwo w F1.

Wróćmy jednak do motocykli, bo w 1962 r. Honda wybudowała swoją pierwszą fabrykę poza Japonią, a została ona zlokalizowana w Belgii. W 1969 r. ruszyła sprzedaż modelu CB750 Four, który był najbardziej zaawansowanym motocyklem dostępnym wtedy w sprzedaży i zapisał się na kartach historii. Na jego bazie powstał model CR750, który był fabrycznym motocyklem wyścigowym Hondy. W marcu 1970 r. Dick Mann wygrał wyścig Daytona 200, a w czerwcu zadebiutował na Wyspie Man. Tommy Robb i John Cooper zdobyli kolejno 8. i 9. miejsce. Honda odniosła wiele sukcesów w sportach motorowych. Wystarczy wspomnieć o tym, że w 2020 r. producent świętował 800 zwycięstw w wyścigach Grand Prix.

W lutym 1978 r., w stanie Ohio powołano do życia Honda of America Manufacturing, co miało doprowadzić do uruchomienia fabryki produkującej motocykle. Pierwszy motocykl zjechał z amerykańskiej taśmy produkcyjnej 1,5 roku później i była to Honda CR250R. Później dołączyła jeszcze fabryka samochodów, gdzie w 1982 r. zaczęto produkować model Accord. Szalone i pełne inżynieryjnej finezji lata 80. przyniosły nam wiele wspaniałych motocykli, takich jak VF750F, RC30, CX500 Turbo, NSR250 oraz Africa Twin. W 1992 r. zadebiutowała Honda CBR9000RR.

W 1991 r. zmarł Soichiro Honda. Założyciel marki miał 84 lata. Ponad 62 tys. osób żegnało go w Tokio, a ceremonia żałobna trwała 3 dni, nie powodując przy tym korków drogowych. Rok później, oprócz CBR900RR pokazano też model NR750 z silnikiem V4 z owalnymi tłokami i 8 zaworami na cylinder. Wtedy był to prawdziwy pokaz siły, a sam motocykl do teraz jest łakomym kąskiem dla kolekcjonerów.

Jaka będzie przyszłość Hondy? Oczywiście elektryczna. Honda zadeklarowała, że do 2040 roku 100 proc. sprzedaży będą stanowiły pojazdy o zerowej emisji, a wszystkie jej produkty i działalność korporacyjna będą neutralne pod względem CO2 do 2050 r. Honda podjęła współpracę z innymi producentami w ramach konsorcjum mającego na celu stworzenie standardu wymiennych baterii do motocykli elektrycznych. Ma to ułatwić wjazd w elektromobilność, od której nie uciekniemy.

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę