Honda świętuje 75 lat pogoni za marzeniami i doskonałością. Od manufaktury do największego producenta na świecie
W dniu 24 września 1948 roku zaprezentowano pierwszy motocykl marki Honda, a był nim model Dream D-Type. Wtedy rozpoczęła się trwająca już ponad 75 lat przygoda, w której uczestniczą miliony motocyklistów i kierowców z całego świata. Honda wyrosła z małej manufaktury na globalnego potentata. Z tej okazji producent postanowił przedstawić swoje kamienie milowe.
Debiut Hondy Dream D-Type był na tyle obiecujący, że kilka miesięcy po jego premierze Soichiro Honda poznał swojego partnera biznesowego - Takeo Fujisawę. Ten został dyrektorem zarządzającym i firma szybko zaczęła zwiększać swój kapitał, choć warunki w powojennej Japonii temu nie sprzyjały. Obu panom przyświecała jedna wizja - sprawienie, by Honda stała się największym producentem motoryzacyjnym na świecie.
W 1952 r. zaprezentowano model Cub F-Type, który był rowerem z dwusuwowym silnikiem o pojemności 50 cm3. Choć konstrukcja nie była niczym niezwykłym, to Fujisawa postanowił zmienić sposób myślenia o sprzedaży tego produktu i postawił na dystrybucję za pośrednictwem sklepów rowerowych. W materiałach reklamowych występowały kobiety, co pokazywało, że jednoślad jest łatwy do opanowania dla każdego i sprawiło, że sprzedano ponad 15 tys. egzemplarzy.
W 1959 r. Honda stała się największym producentem motocykli na świecie. Hondzie pomogła wojna koreańska, która spowodowała wzrost zamówień na silniki. Pomógł też przedstawiony w 1958 r. model Super Cub C100, który stał się najczęściej produkowanym motocyklem w historii. Reklamowano go słynnym hasłem "W Hondzie spotkasz najsympatyczniejszych ludzi". Super Cub szybko stał się sukcesem, ponieważ był prosty i praktyczny.
Rok 1959 był kolejnym ważnym okresem dla Hondy, ponieważ producent zadebiutował w Stanach Zjednoczonych i w prestiżowym Isle of Man Tourist Trophy. Dosiadający modelu RC142 kierowcy zakończyli rywalizację zajmując miejsca od szóstego do dziesiątego włącznie. W 1961 r. Honda zdobyła pierwsze międzynarodowe tytuły w klasach 125 i 250 cm3.
Nie można też pominąć wątku samochodowego. W 1962 r. producent zaprezentował pierwsze samochody, a były to S360, S500 i minivan T360. W tym samym roku zbudowano słynny tor testowy Hondy - Suzuka. Rok później Honda rozpoczęła przygodę w Formule 1. Zespół zadebiutował z modelem RA271 w 1964 r. podczas Grand Prix Niemiec na torze Nurburgring. W 1965 r. Richie Ginther zdobył dla Hondy pierwsze zwycięstwo w F1.
Wróćmy jednak do motocykli, bo w 1962 r. Honda wybudowała swoją pierwszą fabrykę poza Japonią, a została ona zlokalizowana w Belgii. W 1969 r. ruszyła sprzedaż modelu CB750 Four, który był najbardziej zaawansowanym motocyklem dostępnym wtedy w sprzedaży i zapisał się na kartach historii. Na jego bazie powstał model CR750, który był fabrycznym motocyklem wyścigowym Hondy. W marcu 1970 r. Dick Mann wygrał wyścig Daytona 200, a w czerwcu zadebiutował na Wyspie Man. Tommy Robb i John Cooper zdobyli kolejno 8. i 9. miejsce. Honda odniosła wiele sukcesów w sportach motorowych. Wystarczy wspomnieć o tym, że w 2020 r. producent świętował 800 zwycięstw w wyścigach Grand Prix.
W lutym 1978 r., w stanie Ohio powołano do życia Honda of America Manufacturing, co miało doprowadzić do uruchomienia fabryki produkującej motocykle. Pierwszy motocykl zjechał z amerykańskiej taśmy produkcyjnej 1,5 roku później i była to Honda CR250R. Później dołączyła jeszcze fabryka samochodów, gdzie w 1982 r. zaczęto produkować model Accord. Szalone i pełne inżynieryjnej finezji lata 80. przyniosły nam wiele wspaniałych motocykli, takich jak VF750F, RC30, CX500 Turbo, NSR250 oraz Africa Twin. W 1992 r. zadebiutowała Honda CBR9000RR.
W 1991 r. zmarł Soichiro Honda. Założyciel marki miał 84 lata. Ponad 62 tys. osób żegnało go w Tokio, a ceremonia żałobna trwała 3 dni, nie powodując przy tym korków drogowych. Rok później, oprócz CBR900RR pokazano też model NR750 z silnikiem V4 z owalnymi tłokami i 8 zaworami na cylinder. Wtedy był to prawdziwy pokaz siły, a sam motocykl do teraz jest łakomym kąskiem dla kolekcjonerów.
Jaka będzie przyszłość Hondy? Oczywiście elektryczna. Honda zadeklarowała, że do 2040 roku 100 proc. sprzedaży będą stanowiły pojazdy o zerowej emisji, a wszystkie jej produkty i działalność korporacyjna będą neutralne pod względem CO2 do 2050 r. Honda podjęła współpracę z innymi producentami w ramach konsorcjum mającego na celu stworzenie standardu wymiennych baterii do motocykli elektrycznych. Ma to ułatwić wjazd w elektromobilność, od której nie uciekniemy.


Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze