tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Honda patentuje półautomatyczną skrzynię biegów dla modelu CB 1100
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Honda patentuje półautomatyczną skrzynię biegów dla modelu CB 1100

Autor: Janusz Bębenek 2020.05.28, 11:05 Drukuj

Jednym z największych osiągnięć Hondy w ostatnich latach jest stworzenie i dopracowanie dwusprzęgłowej skrzyni DCT, z powodzeniem stosowanej już w kilku modelach. Jednocześnie japoński producent opatentował inny, znacznie mniej zaawansowany rodzaj półautomatycznej skrzyni, przeznaczony specjalnie dla retro nakeda CB 1100. O co tu chodzi?

Skrzynia DCT (Dual Clutch Transmission) to w aktualnej postaci lata ciężkiej pracy inżynierów Hondy i miliony dolarów wpompowane w ten projekt. W zamian otrzymaliśmy skomplikowany, ale wysoce funkcjonalny i niezawodny mechanizm, chętnie wybierany przez klientów. Skrzynie DCT znajdziemy w tej chwili m.in. w modelach Africa Twin, Gold Wing, VFR czy całej popularnej rodzinie NC 750. 

NAS Analytics TAG

Rozwiązanie to ma również swoje minusy, wśród których można wymienić wysoką cenę oraz zwiększenie masy motocykla o średnio 10 kg. W ujawnionych ostatnio dokumentach patentowych widzimy nowy rodzaj półautomatycznej skrzyni, przeznaczony dla klasycznego modelu CB 1100. Jest on zaskakująco prosty, jak na możliwości i aktualny poziom rozwoju marki, ale w pełni zgodny z założeniami motocykla, w którym ma być montowany. Całość może się kojarzyć z systemem Hondamatic, stosowanym w motocyklach w latach 70. 

Opatentowany układ używa standardowej, 6-biegowej skrzyni, wyposażonej w quickshifter i blipper. Nie ma tu natomiast dźwigni sprzęgła, jest ono uruchamiane automatycznie za pomocą siłownika połączonego z jednostką ECU sterującą pracą silnika. Dokumenty nie zdradzają, w jaki dokładnie sposób działa ten system, ale możemy się domyślać, że uruchomienie sprzęgła może być związane z określonym zakresem obrotów. Układ wydaje się dużo prostszy, lżejszy i tańszy niż DCT, ale też CB 1100 nie pretenduje do miana technicznego majstersztyku, tylko gra klimatem. 

Nie wiadomo jeszcze, czy i kiedy pojawi się na rynku seryjny model wyposażony w to rozwiązanie - pozostaje nam czekać na kolejne imprezy targowe. Więcej informacji o motocyklach Honda znajdziecie na stronie www.honda.pl  

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę