Honda E-Clutch to nowy wymiar zmiany biegów w motocyklu. W jakich modelach pojawi siê elektroniczne sprzêg³o?
Honda już raz wprowadziła rewolucję w postaci skrzyni biegów DCT, która z powodzeniem jest używana nawet w modelu Africa Twin i doskonale radzi sobie na bezdrożach. Teraz przyszedł czas na kolejne ciekawe rozwiązanie w postaci elektronicznego sprzęgła, które zostało zajawione już przed targami EICMA.
Honda podaje, że system E-Clutch łączy zalety quick shiftera, manualnego sprzęgła i skrzyni biegów DCT. Dzięki kompaktowej budowie skrzynia ze sprzęgłem ważą zaledwie 2 kg i nie różnią się budową od tradycyjnych komponentów. To sprawia, że elektroniczne sprzęgło znajdzie zastosowanie w wielu modelach Hondy. Na czym to polega?
Nawet jeśli w motocyklu zamontowano quick shifter, to podczas zatrzymania i przy ruszaniu trzeba korzystać ze sprzęgła. W przypadku skrzyni DCT klamka sprzęgła jest kompletnie wyeliminowana i można zmieniać biegi w trybie prawie manualnym, ponieważ na kierownicy są zamontowane odpowiednie przyciski. W przypadku elektronicznego sprzęgła motocykl jest wyposażony w dźwignię, z której możecie, ale nie musicie korzystać. To oznacza, że po zatrzymaniu nie trzeba go używać.
Jeżeli zechcecie operować klamką sprzęgła, to system weźmie to pod uwagę i zapewni wam takie same odczucia, jak w przypadku klasycznego sprzęgła. E-Clutch uruchomi się ponownie w trakcie 1 sekundy podczas jazdy w wysokim zakresie obrotów i po 5 sekundach przy niskich obrotach. Całkowite wyłączenie E-Clutch jest możliwe po naciśnięciu przycisku "M". Dodatkowo można ustawić opór stawiany podczas zmiany biegów i tu są dostępne trzy tryby - HARD, MEDIUM i SOFT.
Elektroniczne sprzęgło działa na podstawie parametrów, takich jak prędkość pojazdu, kąt otwarcia przepustnicy, prędkość obrotowa silnika, stopień nacisku na dźwignię zmiany biegów itp. Mechanizm składający się z aktywatora i dwóch silniczków znajduje się pod prawą osłoną silnika. Elektroniczne sprzęgło będzie dostępne jako wyposażenie opcjonalne w motocyklach CBR650R oraz CB650R.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze