tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Gokarty polskiej produkcji! Z silnikami WSK 125! Oficerska Szko³a Samochodowa w Pile
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Gokarty polskiej produkcji! Z silnikami WSK 125! Oficerska Szko³a Samochodowa w Pile

Autor: Tomasz Szczerbicki 2022.11.10, 18:28 Drukuj

W latach 60. w Oficerskiej Szkole Samochodowej w Pile zbudowano 10 prostych gokartów przeznaczonych do wstępnej nauki jazdy samochodem. Projektantem tych pojazdów był płk Zbigniew Węglarz, wówczas zastępca komendanta tej szkoły. Do napędu gokartów użyto silników motocykli WSK 125.

Konstrukcja była bardzo prosta, nie mniej posiadał one wszystkie podstawowe urządzenia normalnego samochodu - pedały sprzęgła, hamulca i gazu oraz ręczną dźwignię zmiany biegów. Według opinii kursantów i instruktorów pojazdy te spełniały przeznaczone im zadanie.

NAS Analytics TAG

Gokarty powstały ze względów ekonomicznych. Z jednej strony brak było odpowiedniej liczby sprawnych samochodów do szkolenia. Z drugiej strony uszkodzenia aut, powstające podczas początkowego okresu szkolenia kierowców, były zmorą w jednostkach wojskowych. Do tego jeszcze koszty paliwa. Wszechobecne wówczas samochody Warszawa czy terenowe Gaz 69 paliły po 12 - 14 l / 100 km, a w procesie szkolenia jeszcze więcej.  

Nie mniej nowych kierowców trzeba było wyszkolić. Ktoś wpadł wtedy na pomysł, aby w początkowej fazie szkolić żołnierzy na gokartach, a gdy już opanują podstawowe czynności dalsze szkolenie kontynuować już na samochodach. Gokarty były proste, trudno było tam coś zepsuć. Nawet jeżeli uszkodzony został silnik, łatwo go było wymontować z pojazdu i naprawić w kilka godzin czy wymienić na rezerwowy. Poza tym niebagatelne były oszczędności na kosztach paliwa - taki pojazd spalał 3-4 litry na 100 km, gdy ten sam dystans przy szkoleniu np. samochodem Gaz 69 pochłaniał ok. 15 l. Mnożąc to przez liczbę pojazdów oszczędności były bardzo duże.


historia motocykli w wojsku

Motocykle w PRL - rzecz o motoryzacji i nie tylko...

Przyjęło się powszechnie mianem "motocykle PRL" określać pojazdy produkcji krajowej: WFM, SHL, WSK, Junak. Jest to jednak wielkie uproszczenie, bo obok wspomnianych jednośladów na naszych drogach można było również spotkać kilkanaście marek motocykli importowanych: Jawa, MZ, CZ, IFA, IŻ, M-72, K-750, Panonia, Lambretta, Peugeot, a także: BMW, Triumph, Norton, BSA,AJS, Harley-Davidson i wiele innych.

O TYM WŁAŚNIE JEST TA KSIĄŻKA "MOTOCYKLE W PRL" »

Ciekawym wątkiem tej historii jest autor prezentowanych tu gokartów - płk Zbigniew Węglarz. Był on autorem wielu ciekawych konstrukcji wojskowych i cywilnych, m.in. działa samobieżnego napędzanego silnikiem motocykla M-72, trenażera czołgowego z silnikiem samochodu Syrena czy składanej teleskopowo przyczepy kampingowej.

Tomasz Szczerbicki
Dziennikarz i autor książek: tomasz-szczerbicki.pl

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górê