Gdzie sprzedają chrzczone paliwo? Inspekcja Handlowa i UOKiK przygotowała listę nieuczciwych stacji benzynowych
Jakość paliwa sprzedawanego na stacjach benzynowych w Polsce utrzymuje się na stałym, stosunkowo dobrym poziomie. Pierwsze kontrole Inspekcji Handlowej miały miejsce w 2003 roku - wówczas aż 30 proc. stacji paliwowych oferowało etylinę i olej napędowy poniżej norm jakościowych.
Obecnie podejrzanych stacji, które sprzedają tzw. chrzczone paliwo jest wielokrotnie mniej, ale to nie znaczy, że udało się całkowicie wyeliminować tę patologię.
Najnowsze wyniki kontroli przeprowadzonej w 2020 i I kwartale 2021 zostały właśnie opublikowane przez UOKiK. Inspekcja Handlowa i UOKiK publikuje pełne dane teleadresowe punktów tankowania, gdzie stwierdzono nadużycia, więc możemy sprawdzić, czy również w najbliższej zamieszkania okolicy znajdują się punkty, które lepiej omijać.
Podczas losowych kontroli stacji paliw najwięcej nieprawidłowości stwierdziliśmy w województwach ⤵
— UOKiK (@UOKiKgovPL) June 18, 2021
❌zachodniopomorskim,
❌lubuskim,
❌pomorskim.
Wydaje się, że ten sposób typowania najlepiej odzwierciedla rzeczywisty obraz jakości paliw w Polsce.
🔗https://t.co/8j2xy58Nkt pic.twitter.com/BT6P5ECoIw
Jazda na chrzczonym paliwie jest bardzo szkodliwa dla naszych silników. Uszkodzone mogą zostać świece, sonda lambda, katalizatory, wtryskiwacze, pompa ciśnienia. Objawami zatankowania zmodyfikowanego paliwa są m.in. głośna i nierówna praca silnika oraz intensywne dymienie z układu wydechowego.
W efekcie działań Inspekcji Handlowej przeanalizowano 1 491 próbek paliw ( 779 próbek benzyn i 712 próbek ropy). Finalnie 28 próbek paliw ciekłych (5 próbek benzyny i 23 oleju napędowego) nie uzyskało pozytywnego wyniku badań laboratoryjnych. Stanowi to 1,88 proc. zbadanych próbek.
W efekcie kontroli najwięcej nieprawidłowości ujawniono w województwie zachodniopomorskim (6,25 proc.), lubuskim (6,06 proc.) oraz pomorskim (3,45 proc.). W przypadku kontroli przedsiębiorców wybranych na podstawie m.in. informacji od kierowców, chrzczone paliwo występowało najczęściej w w województwie opolskim (15,38 proc.), warmińsko-mazurskim (10 proc.) i pomorskim (9,09 proc.)
Wyniki wszystkich badań wraz z lokalizacją stacji, na których paliwo nie spełniało obowiązujących norm, znajdziecie na specjalnej mapie pod adresem: https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer
Komentarze 1
Pokaż wszystkie komentarzeW Lędzinach na Śląsku powinni sprawdzić Orlen. Nie jeden motocykl już uśmiercili
Odpowiedz