tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Gdzie patrzeæ jad±c motocyklem? Pod ko³o, w zakrêt, przed siebie? Porady instruktora
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Gdzie patrzeæ jad±c motocyklem? Pod ko³o, w zakrêt, przed siebie? Porady instruktora

Autor: £owca 2021.12.09, 09:53 1 Drukuj

Patrzenie pod koło skutecznie jest dla wielu zmorą. Szczególnie tych początkujących. Obniża naszą kontrolę nad tym, co dzieje się z nami i motocyklem. Każdy chyba to słyszał. "Nie patrz pod koło!" to jedna z częściej udzielanych rad podczas szkoleń z jazdy w terenie. Łatwo jednak to powiedzieć, o wiele trudniej to zastosować. Dlatego warto na zjawisko spojrzeć nieco głębiej. 

Dlaczego patrzenie się pod koło nie pomaga?

NAS Analytics TAG

Lista powodów dla których patrzenie tuż przed motocykl nie pomaga jest bardzo długa. Aby zachęcić Was do zgłębienia tematu wystarczy powiedzieć, że patrzenie się blisko, tuż przed nasze nogi zabija skuteczną oceną prędkości. Ocena prędkości decyduje o tym w jaki sposób podejmujemy decyzje. Jaki jest poziom naszego stresu. Wpływa na to, czy decyzje są dobre, czy złe. Choćby dlatego warto pracować nad oduczeniem się patrzenia pod koło. Gdy zmniejszamy dystans na którym patrzymy, wypadki zaczynają dziać się dla naszego mózgu po prostu szybciej. Pojawiające się informacje zamiast nieć komunikat (gdzie jestem, co się dzieje, co mam teraz zrobić), niosą stres. "Jadę za szybko", "Nie zmieszczę się", "Skąd się wzięła ta dziura w jezdni". A stres skutecznie zabija płynność i szybkość jazdy. 

Dlaczego gapimy się pod koło?

Odpowiedź na to pytanie jako homo sapiens znamy od dawna. Temat jest mocno zakodowany w naszych głowach. Gapienie się pod nogi w sytuacji stresu jest zaprogramowane ewolucyjnie. Gdy setki tysięcy lat temu nasz praprzodek uciekał przed drapieżnikami, musiał patrzeć pod nogi. To były czasy gdy nie było infrastruktury, SORów, antybiotyków. Ktoś kto nie uważał, gdzie i jak biegnie… nie przekazywał swoich genów dalej. Po prostu. Tyle tylko, że mechanizm który wykształciliśmy na przestrzeni dziejów, który pomagał nam przez tysiąclecia, dziś mocno przeszkadza nam podczas jazdy motocyklem. 

Jak pozbyć się patrzenia pod koło?

Pewne instynktowne zachowania są w naszej psychice zaprogramowane tak głęboko, że pozbycie się ich jest w praktyce niemożliwe. Zdrowy, normalny facet zawsze zwróci uwagę na atrakcyjną przedstawicielkę płci przeciwnej. Zawsze. I vice versa. Wiecie jak to jest. Nauczyliśmy się jednak nad tym instynktem panować i nie dawać mu się zdominować. Życie w społeczności nauczyło nas w jaki sposób oddelegować uwagę w kierunku przedmiotu zainteresowania, bez przerywania rozmowy z obecną partnerką / partnerem. 

Choć to bardzo luźne porównanie, to podobnie jest z gapieniem się tuż przed lampę motocykla. Nie jesteśmy w stanie wyciąć z głowy fragmentu kodu odpowiedzialnego za tendencję do patrzenia się pod koło. To po prostu niemożliwe. Dotyczy to zarówno tych jeżdżących w terenie, jak i tych jeżdżących po szosie. Możemy jednak nauczyć się nie ulegać temu instynktowi. 

"Patrz daleko", albo "Patrz przez zakręt" to jedne z najczęstszych rad dawanych na szkoleniach we wszystkich językach świata. Co zabawne rada typu "Patrz daleko" potrafi prowadzić do podobnych problemów z kontrolą nad motocyklem, jak patrzenie pod koło, ale to temat na osobny felieton. Dla tych, którzy czują, że mają z tym problem (a w mniejszym, lub większym stopniu ma z patrzeniem za blisko problem ma większość z nas - w końcu mamy ten sam kod w głowach…) mamy dwie wiadomości. Dobrą i złą. 

Zła jest taka, że rady typu "Patrz daleko", "Patrz na mnie" (sic!) niewiele pomagają. Dobra wiadomość jest natomiast taka, że zrozumienie tego zjawiska, które omawiamy na zajęciach oraz szereg ćwiczeń praktycznych (najlepiej w formie zabawy!) prowadzi do zmiany perspektywy, poprawienia widzenia peryferyjnego, selekcji informacji i uspokojenia ich przepływu. Zaprawdę godne to i zbawienne dla naszej kontroli nad motocyklem. 

Z jakiegoś powodu motocykliści poświęcają bardzo mało uwagi na ćwiczenie widzenia peryferyjnego, pracy wzrokiem i unikania fiksacji. Wystarczy tymczasem poszperać w sieci aby znaleźć znakomite ćwiczenia zawodników uprawiających sporty zespołowe (np. piłkarzy), które można wykonać w domu z kumplem, żoną, albo dzieciakami. W końcu piłkarz nie może gapić się cały czas pod nogi, jeśli ma współpracować z kolegami z drużyny. Prostymi ćwiczeniami, jak choćby żonglowaniem piłkami można wypracować sobie kontrolę otoczenia bez gapienia się w podłogę. To nie są żadne tajemne rozwiązania, wujek Google podpowie Wam dużo na hasło "ćwiczenia unikania fiksacji wzroku", a samej fiksacji poświęciliśmy jakiś czas temu osobny artykuł napisany przez Andy Ibbotta.

Umiejętności zaawansowane

Warto wiedzieć, że ćwiczenie takich umiejętności jak praca wzorkiem ma sens dopiero wtedy gdy osiągniemy określony poziom luzu w sterowaniu motocyklem. W innym przypadku reakcje obronne będą cały czas uruchomiały w głowie tryb "Przetrwanie". Dlatego umiejętnościami wzrokowymi większość szkół poświęca uwagę na dalszym etapie szkolenia, traktując ten element umiejętności jazdy motocyklem, jako zagadnienia zaawansowane.    

Od autora: Artykuł w swojej oryginalnej wersji ukazał się na stronie szkoły www.proenduro.pl jako część poradnika dla uczniów przygotowujących się do zajęć jeździeckich i spotkał się z bardzo dużym zainteresowaniem. Właśnie dlatego postanowiliśmy w zredagowanej formie zaprezentować go na stronach portalu Ścigacz.pl.

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 1
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê