GDDKiA o k³opotach z realizacj± inwestycji drogowych w Polsce. To efekt wojny rozpêtanej przez Putina
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informuje o problemach, które mogą mieć wpływ na tegoroczne realizacje planów budowlanych. Rozpoczyna się nowy sezon prac, co przekłada się na 90 zadań z Programu Budowy Dróg Krajowych i 14 obwodnic z programu budowy 100 obwodnic o łącznej długość 1414,2 km i wartości aż 51 mld złotych.
Tylko w bieżącym roku GDDKiA planuje otrzymanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla 53 odcinków dróg o łącznej długości ponad 630 kilometrów. Ale czy rozpoczęcie prac odbędzie się bez przeszkód?
GDDKiA zwraca uwagę, że trudna sytuacja geopolityczna wpływa również na rynek zamówień publicznych w naszym kraju. Konieczne jest utrzymanie płynności i stabilności rynku poprzez kontynuację rozpoczętych budów oraz umożliwienie składania odpowiednio skalkulowanych ofert.
Niestety to ostatnie jest bardzo utrudnione. Chodzi o brak możliwości racjonalnej wyceny materiałów i usług niezbędnych do realizacji inwestycji. Bez tego wykonawcy nie mogą złożyć odpowiednio skalkulowanych ofert.
Wojna rozpętana na Ukrainie przez Putina ma wpływ na obecny wzrost cen, dostępność pracowników, materiałów budowlanych i poszczególnych surowców - pamiętacie kłopoty np. z niklem? To jeden z wielu problemów, z którym borykają się firmy. Co można zrobić?
GDDKiA będzie ratować sytuację i wydłuża czas na składanie ofert dla przetargów, których aktualne terminy wyznaczone są na koniec marca. W razie potrzeby przesunięciu ulegną równie kolejne inwestycje.
Na chwilę obecną wydłużenie terminów składania ofert dotyczy pięciu inwestycji, tj. rozbudowy DK22 na odcinku Królewno; rozbudowy DK22 na odcinku Knybawa-Gnojewo; S17 Zamość Wschód - Zamość Południe; S17 Zamość Południe - Tomaszów Lubelski; S17 Tomaszów Lubelski - Hrebenne.
Dodatkowo GDDKiA organizuje i przeprowadza spotkania koordynacyjne z branżą wykonawczą. W bieżącym miesiącu odbyły się już dwa takie spotkania, na których analizowane były możliwe scenariusze zmian systemowych, które pozwolą na realizację inwestycji pomimo problemów trapiących branżę.
Jednocześnie GDDKiA intensyfikuje przygotowania na rozwiązania alternatywne, m.in. w stosunku do tych materiałów, których dostawy są wstrzymane lub ograniczone. Chodzi o wykorzystanie tworzyw sztucznych, kompozytów, polimerów, rozwiązań materiałowych, technologicznych, które są u nas dostępne, ale wymagają elastycznego podejścia.
Specjaliści GDDKiA analizują specyfikacje i obecne wymagania, szukając alternatyw w zakresie poszczególnych surowców i zastosowania równoważnych zamienników materiałowych. Jednocześnie GDDKiA oczekuje podobnego podejścia do problemu całej branży budowlanej.
Na razie zatrzymanie budowy dróg w Polsce nam nie grozi, ale sytuacja jest trudna i konieczne będą konkretne rozwiązania zaradcze. Oby tak wojna szybko się skończyła, bo to katastrofa na wielu polach, chociaż oczywiście największa dla nieszczęsnych ofiar cywilnych konfliktu.
Komentarze 1
Poka¿ wszystkie komentarzebrak infrastruktury jest gorszy od putina bo jak trzeba bedzie tylko jedna droga, to wnioski nasuwaj± sie same..
Odpowiedz