tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Eugene Laverty jako model 3D w tunelu aerodynamicznym. Tak dopracowuje siê BMW S 1000 RR
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka 950
NAS Analytics TAG
motul belka 420
NAS Analytics TAG

Eugene Laverty jako model 3D w tunelu aerodynamicznym. Tak dopracowuje siê BMW S 1000 RR

Autor: Janusz Bêbenek 2020.07.28, 14:28 Drukuj

Karuzela Mistrzostw Świata WSBK była zmuszona do zatrzymania na kilka miesięcy, ale w ekipach, w tym BMW Motorrad Motorsport kontynuowano intensywne prace. Niemieccy inżynierowie dopracowywali aerodynamikę BMW S 1000 RR w tunelu aerodynamicznym należącym do BMW Group. Ważną rolę w tym procesie odegrał zawodnik ekipy fabrycznej Eugene Laverty który użyczył swojej postaci do stworzenia modelu 3D.

Aerodynamika odgrywa kluczową rolę w ustalaniu prędkości maksymalnej motocykli World Superbike. Nawet najmniejszy szczegół może mieć tutaj duże znaczenie. Celem jest utrzymanie jak najniższego oporu aerodynamicznego. Tunel aerodynamiczny BMW Group w Monachium ma wszystko, czego inżynierowie BMW Motorrad Motorsport potrzebują do testowania i opracowywania pakietów aerodynamicznych S 1000 RR używanego w WorldSBK.

NAS Analytics TAG

Aby jednak zasymulować warunki przepływu powietrza tak realistycznie, jak to tylko możliwe, nie wystarczy po prostu postawić pustego motocykla w tunelu aerodynamicznym. Na torze wyścigowym jeździ również kierowca, który tworzy własny opór powietrza, nawet jeśli jego pozycja jazdy została również zoptymalizowana pod względem aerodynamicznym. Z tego powodu w strumieniu powietrza, który jest generowany przez silnik elektryczny tunelu aerodynamicznego o mocy 2600 KM i może osiągać prędkość do 255 km / h wykorzystywany jest pełen pakiet - motocykl i kierowca. Aby było to możliwe, firma BMW Motorrad Motorsport zdecydowała się na innowacyjną metodę: skanowanie 3D.

Eugene był z nami w Monachium przed wybuchem pandemii koronawirusa. Próbował znaleźć idealną pozycję na S 1000 RR i kiedy już był w tej pozycji, wykonaliśmy szczegółowe pomiary za pomocą skanera 3D - powiedział dyrektor BMW Motorrad Motorsport Marc Bongers. Odwzorowanie było bardzo szczegółowe - uwzględniono każdy palec rękawicy, wszystkie kontury kasku, każdy szew i zgięcie skórzanego kombinezonu, słowem - wszystko co wpływa na opór aerodynamiczny, a wraz z nim na przepływ powietrza. 

Na podstawie danych ze skanu 3D stworzyliśmy plastikowy model złożony z dwóch połówek. Dopracowanie wszystkich szczegółów zajęło około tygodnia, aż nasz Eugene w 3D był gotowy do akcji - dodał Bongers.

Od tego czasu plastikowy Eugene Laverty świadczy dla BMW bardzo ważne usługi. Ma na swoim koncie ponad 50 "jazd próbnych" w tunelu aerodynamicznym. Korzystanie z takiego modelu 3D pozwala nam wydajniej pracować nad rozwojem naszego motocykla - wyjaśnia Bongers. Podczas gdy prawdziwy kierowca musi podróżować, aby się tu dostać, plastikowa wersja jest dostępna w dowolnym momencie do testów w tunelu aerodynamicznym. Oznacza to, że możemy jeszcze szybciej oceniać i wdrażać aktualizacje. Kolejna ważna zaleta modelu 3D stała się szczególnie widoczna podczas przerwy wymuszonej koronawirusem. Podczas gdy zawodnicy WorldSBK, Eugene Laverty i Tom Sykes nie mogli podróżować do Monachium z powodu ograniczeń przemieszczania się, plastikowy Laverty czekał w Monachium, gotowy do powrotu na S 1000 RR w tunelu aerodynamicznym.

Jak prawdziwy Laverty odebrał swojego sobowtóra? Jest tylko o kilka odcieni jaśniejszy od mojej irlandzkiej cery - śmiał się zawodnik, odnosząc się do jasnego plastiku użytego do wykonania modelu. Odkładając na bok żarty, siedzenie na motocyklu tak długo i wspólne mierzenie się pod każdym kątem za pomocą skanera 3D było trochę niezwykłe. Jednak wynik jest niesamowity. Mogę zrobić, co w mojej mocy, aby nasz S 1000 RR był szybszy bez konieczności osobistego przebywania w Monachium. Nie każdego dnia widzisz siebie jako tak szczegółowy model. To fascynujące, co jest teraz możliwe dzięki nowoczesnej technologii, a BMW Group jest pod tym względem liderem w wielu dziedzinach.

W kolejce do pomiarów i odlewu jest teraz Tom Sykes, którego model 3D wkrótce również będzie testowany w tunelu aerodynamicznym. Niestety dla jednego z tych panów będzie to jedno z ostatnich wspólnych działań z BMW. Niedawno ogłoszono, że kontrakt z niemieckim zespołem na sezon 2021 podpisał Michael Van Der Mark, obecnie zawodnik Pata Yamaha. Nie wiadomo jeszcze, kogo zastąpi.

Sezon WorldSBK 2020, zawieszony po rundzie otwarcia w Australii, zostanie wznowiony w Jerez de la Frontera i odbędzie się w pierwszy weekend sierpnia

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    motul belka 950
    NAS Analytics TAG
    na górê