Ducati nie planuje nowych motocykli z jednocylindrowym silnikiem. "Musimy oferowaæ produkty bardzo dopasowane do rynku"
W 2023 r. Ducati zaprezentowało silnik Superquadro Mono o pojemności 659 cm3, który rozbudził fantazję obecnych i potencjalnych klientów. Jak dotąd pojawił się tylko w jednym motocyklu i wygląda na to, że nie ma co liczyć na więcej. Jakie jest stanowisko producenta?
W październiku 2023 r. Ducati zaprezentowało pierwszy od 30 lat jednocylindrowy silnik. Jest nim Superquadro Mono. Ma pojemność 659 cm3, a maksymalna moc wynosi 77,5 KM. Po zamontowaniu akcesoryjnego wydechu może wzrosnąć nawet do 85 KM. Jak na razie silnik trafił tylko do modelu Hypermotard 698 Mono i wygląda na to, że tak zostanie.
Brytyjska publikacja Motorcycle News rozmawiała z Domenico Leo, który jest dyrektorem ds. marketingu produktów, a wcześniej był menedżerem projektu podczas prac nad silnikiem Superquadro Mono. Z jego wypowiedzi wynika, że na razie nie ma co liczyć na kolejne motocykle z tą jednostką. Dlaczego?
- Nie wiem, czy teraz jest dobry moment na przedstawienie czegoś, co będzie znacząco odbiegało od oferty. W związku z obecną sytuacją musimy oferować produkty, które są bardzo dopasowane do rynku, więc nie możemy eksperymentować - powiedział Domenico Leo w rozmowie z Motorcycle News. - W tej sytuacji może za rok lub dwa możemy coś zmienić, ale teraz to dość ryzykowne, a wiemy, że Ducati ma wielu pracowników i uważamy, że strategia marki powinna obejmować ich wszystkich - dodał.
Z pewnością jest to nawiązanie do tego, co wydarzyło się z marką KTM, która padła ofiarą własnego sukcesu. Ogromna nadprodukcja i zbyt optymistyczne zaciąganie zobowiązań doprowadziły firmę na skraj upadłości. To wynik tego, że podczas pandemii koronawirusa sprzedaż motocykli znacząco wzrosła i niektórzy liczyli, że ten trend się utrzyma.
Sprzedaż motocykli Ducati w 2023 r. spadła w porównaniu z 2022 r., więc powściągliwość nie powinna nikogo dziwić. Odniosła się do tego Patrizia Cianetti, dyrektor ds. marketingu i komunikacji Ducati, zapewniając, że firma chce chronić klientów, salony i wartość motocykli zarówno na rynku pierwotnym, jak i wtórnym. Ta z kolei pozostaje na wysokim poziomie.
W Polsce jest obecnie 161 ogłoszeń z nowymi motocyklami Ducati z roczników 2023 i 2024, ale nie wiadomo, ile z nich to motocykle będące fizycznie na stanie salonów, a ile ofert to tzw. wabiki. Już wcześniej Claudio Domenicali wskazywał, że Ducati nie zamierza oferować motocykli z mniejszymi silnikami i w niższej cenie, bo nie czuje takiej potrzeby.
Ostatni taki eksperyment miał miejsce, kiedy przedstawiono Ducati Scrambler Sixty2. Motocykl miał silnik o pojemności 399 cm3 i mocy 41 KM. Jego nazwa nawiązywała do roku 1962, kiedy pojawił się pierwszy Scrambler od Ducati. Ostatecznie cena była na tyle wysoka, że klienci woleli dopłacić do klasycznego Scramblera z silnikiem o pojemności 803 cm3.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze