Ducati Panigale V4 i Panigale V4 S na rok 2025. Sportowa doskonałość wymyślona na nowo
Ducati Panigale V4 jest pierwszym motocyklem, który został zaprezentowany w ramach cyklu Ducati World Premiere 2025. Według zapewnień producenta, motocykl ma być jeszcze doskonalszy niż dotychczas. Dzięki zupełnie nowej konstrukcji obniżono masę i poprawiono właściwości jezdne. Ciekawie zapowiada się również pakiet elektroniki.
Ducati Panigale V4 to motocykl, który ma sprawić, że każdy poczuje się jak mistrz świata. Wszystko dzięki zaawansowanej inżynierii i bogatemu pakietowi elektroniki wspierającej kierowcę. W wersji V4 S motocykl waży 187 kg, a więc o 2 kg mniej niż dotychczas, a moc wzrosła o 0,5 KM. Co ciekawe, Ducati podaje też, że zawodnicy, którzy testowali poprzednią generację modelu, byli w stanie poprawić swój czas w Cremonie o sekundę.
Choć Panigale V4 wygląda jak stary znajomy, to jego wygląd uległ wyraźnym zmianom. Nowa przednia owiewka zmniejsza opór aerodynamiczny o 4 proc. i utrzymuje kierowcę w "bańce", chroniąc go przed podmuchami wiatru. Krawędź owiewki przesunięto w kierunku przedniego koła. Zmieniono też kształt błotnika, by zwiększyć skuteczność układu chłodzenia, w tym chłodnicy oleju. Projektanci inspirowali się modelem Desmosedici GP.
Zmiany objęły też ergonomię. Siedzenie i zbiornik paliwa zapewniają większą swobodę ruchu wzdłużnego, a głębokie wcięcie w obudowie zbiornika ułatwia schowanie się za owiewką i minimalizuje ryzyko uderzenia podbródkiem. Tylna część zbiornika wspiera kierowcę podczas hamowania i w każdej fazie pokonywania zakrętu. Kierowca łatwiej może złapać się kolanami. Podnóżki przesunięto o 10 mm do wewnątrz dla poprawy aerodynamiki.
Silnik w Panigale V4 jest lżejszy i mocniejszy. Teraz generuje moc 216 KM i ma 120 Nm momentu obrotowego. Zmieniono profil wałków rozrządu. Alternator i pompa oleju pochodzą z modelu Panigale V4 R, a bęben skrzyni biegów z modelu Superleggera V4. Po zastosowaniu wyścigowego układu wydechowego Ducati Performance moc wzrasta do 228 KM.
Rama i wahacz zostały zaprojektowane tak, by zapewnić lepszą sztywność boczną w zakrętach o kącie nachylenia przekraczającym 60 stopni. Jednocześnie utrzymano sztywność wzdłużną, która liczy się podczas przyspieszenia i hamowania. Nowy wahacz Ducati Hollow Symmetrical Swingarm jest dwustronny, ale udało się zachować umiejscowienie tłumika pod silnikiem. Zmniejsza sztywność boczną aż o 37 proc. Jednocześnie jest lekki dzięki otworom odciążającym. Tylna felga z kutego aluminium jest o 2,7 kg lżejsza od poprzedniej. W modelu Panigale V4 S zastosowano kute felgi aluminiowe o kształcie inspirowanym Desmosedici GP. Ich waga to zaledwie 2,95 kg z przodu i 4,15 kg z tyłu.
Rama główna została odchudzona z 4,2 do 3,47 kg i zmodyfikowana pod względem sztywności bocznej. W modelu Panigale V4 S zastosowano zawieszenie Öhlins Smart EC 3.0, które zadebiutowało w motocyklu Honda CBR1000RR-R Fireblade. Ma łącznie 5 trybów pracy, z czego 2 tryby przeznaczone do jazdy po ulicy. Można je również całkowicie wyłączyć i regulować "na klik". W podstawowym Panigale V4 zastosowano w pełni regulowane zawieszenie składające się z widelca Showa BPF, amortyzatora Sachs i amortyzatora skrętu Sachs.
Zamontowano też hamulce Brembo Hypure, które są o 60g lżejsze. Połączono je z systemem Race eCBS marki Bosch, opracowanym przy współpracy z Ducati. Może samodzielnie aktywować tylny hamulec według strategii bazujących na doświadczeniach z wyścigów.
Kolejna nowość to Ducati Vehicle Observer. To system wirtualnych czujników, które monitorują 70 aspektów pracy motocykla i pozwalają dostosować jego charakterystykę do zachowania użytkownika. W pakiecie elektroniki są też Ducati Traction Control EVO, Ducati Slide Control, Ducati Wheelie Control EVO, Ducati Power Launch EVO, Engine Brake Control oraz Ducati Quick Shift 2.0. W przypadku DQS 2.0 producent pozbył się mikro wyłączników, co skraca czas zmiany biegu.
Informacje na temat motocykla są wyświetlane na ekranie 6,9" ze szkłem w technologii Optical Bonding, bazującej na doświadczeniach producentów smartfonów. Ma ona sprawić, że informacje staną się bardziej czytelne nawet w ostrym słońcu. Do dyspozycji są dwa tryby wyświetlania - torowy oraz drogowy. Kierowca może zobaczyć procent używanej mocy, kąt pochylenia, przeciążenie i kąt otwarcia przepustnicy. Wykorzystując system GPS można również łatwo mierzyć czasy okrążeń i porównywać je. W trybie Road można m.in. wyświetlać wskazówki opcjonalnej nawigacji. Wreszcie jest też DDL, a więc system telemetrii, który współpracuje z modułem GPS.
Ducati Panigale V4 trafi do salonów już we wrześniu 2024 r. i w standardzie będzie dostępne w konfiguracji jednoosobowej, ale opcjonalnie będzie można dokupić zestaw dla pasażera.
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze