tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Dlaczego warto kupić "125-tkę", a nie "50-tkę", mając kategorię B? Z kilku ważnych powodów
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
Advertisement
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Dlaczego warto kupić "125-tkę", a nie "50-tkę", mając kategorię B? Z kilku ważnych powodów

Autor: Andrzej Sitek 2021.05.18, 11:55 Drukuj

Przywilej jazdy na "125-tce" dla posiadacza prawa jazdy kategorii B, to nie tylko wspaniały prezent, który kierowcy dostali osiem lat temu. To również bezpieczniejsza jazda dla tysięcy osób korzystających z silnikowych jednośladów. Chodzi o różnicę pomiędzy pojemnością 50 cm3 a 125 cm3. Dlaczego to takie ważne?

Ograniczenia motoroweru o pojemności 50 cm3 nie wynikają tylko z niewielkich gabarytów, małej mocy i niskiej prędkości maksymalnej. Pojazdy tego typu nie mogą również przemieszczać się po niektórych rodzajach dróg, bo zabraniają tego przepisy - chodzi o ekspresówki i autostrady. Obecnie część tych dróg łączy się i spaja z arteriami miejskimi, służącymi mieszkańcom aglomeracji równie często jak "zwykłe" ulice.

Advertisement
NAS Analytics TAG

Każdy, kto zaczynał swoją przygodę od pojazdu z silniczkiem 49 cm3, na pewno doskonale pamięta niezliczonych, bezmyślnych kierowców samochodów, którzy uważają, że dwadzieścia centymetrów odległości od motoroweru, to aż nadto miejsca dla kierującego tego typu pojazdem. Nie chodzi tylko o pęd powietrza generowany przez pojazdy samochodowe, szczególnie ciężarówki, ale również brak marginesu na niewielki skręt, odbicie, ucieczkę, jeśli na jezdni pojawiłaby się dziura lub inna przeszkoda - co jest raczej normą niż wyjątkiem w przypadku naszych nawierzchni.

"50-tki" są z oczywistych względów słabsze, a to stanowi poważne utrudnienie jeśli kierowca chce wyprzedzić inny pojazd. Manewr ten niekiedy zwyczajnie nie jest możliwy, a nawet, jeśli pojawi się taka możliwość, wyprzedzanie trwa wieki - kierowca wyprzedzanego samochodu nie musi wcale wiedzieć i rozumieć, że osoba na jednośladzie jedzie z duszą na ramieniu, bo z naprzeciwka nadjeżdża już inny pojazd.

Z kolei przesiadka na 125 cm3 potrafi diametralnie zmienić sytuację. Co prawda moc 11 kW (15 KM) to nadal niezbyt wiele, ale w praktyce pozwala już jechać przelotowo z prędkością ok. 90-110 km/h i nie jest to dla "125-tki" jakiś specjalny wysiłek. Odpadają również wymienione wcześniej problemy, z którymi musi zderzyć się właściciel jednośladu o pojemności 50 cm3.

Pojazd jest również większy, wygodniejszy, zapewnia sporą przestrzeń bagażową, ma wydajniejsze hamulce, a przede wszystkim większe koła, co eliminuje ryzyko wpadnięcia w połowę dziur na drogach.

Przypomnijmy jeszcze, że zgodnie z definicją, motorower jest pojazdem jedno lub wielośladowym, wyposażonym w silnik spalinowy, którego pojemność skokowa jest nie wyższa niż 50 cm3, albo wyposażonym w silnik elektryczny, którego moc nie przekracza 4 kW. W obu przypadkach prędkość pojazdu nie może przekraczać 45 km/h.

Żeby jeździć motorowerem trzeba mieć ukończone 14 lat, uzyskać orzeczenie lekarskie o tym, że nie istnieją przeciwwskazania do kierowania pojazdami mechanicznymi. Trzeba również zdać egzamin na prawo jazdy odpowiedniej kategorii (dla motoroweru będzie to kategoria AM). Jeśli kandydat na kierowcę motoroweru ma mniej niż 18 lat, musi dodatkowo posiadać pisemną zgodę rodzica lub opiekuna.

Osoba pełnoletnia, która ma prawo jazdy innej kategorii, np. uprawniające do kierowania samochodami osobowymi, nie musi uzyskiwać żadnego innego dokumentu, żeby kierować motorowerem. Przepisy uzupełniono, a w zasadzie zmieniono kilka lat temu. Na korzyść dla ogółu kierowców i zwolenników jednośladów.

To właśnie w 2013 roku wprowadzono wspominaną kategorię AM. Jeśli przed 2013 rokiem ktoś miał więcej niż 18 lat, nie musi wyrabiać prawa jazdy na motorower. W innym przypadku uprawnienia niestety są konieczne.

Natomiast dorośli posiadający prawo jazdy kat. B od przynajmniej trzech lat, mogą dodatkowo jeździć motocyklem o pojemności do 125 cm3. Moc takiego pojazdu nie może przekraczać 15 KM, a stosunek mocy do masy własnej nie może być większy niż 0,1 kw/kg. Rynek oferuje wiele ciekawych maszyn spełniających te warunki i pozwalających cieszyć się szybką i bezpieczną jazdą.  

Advertisement
NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
Advertisement
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG
Zobacz również

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę