Dlaczego elektryczne motocykle nie mog± wygl±daæ tak dobrze jak Arc Vector? Bo to kosztuje krocie
O modelu Vector słyszymy już od sześciu lat i wciąż nie doczekaliśmy się ostatecznej, produkcyjnej wersji. Może teraz się uda? Jak zaczęła się historia tego nietypowego motocykla?
Vector rozpoczął życie jako koncepcja elektrycznego motocykla marki… Jaguar Land Rover. Ale prototyp okazał się zbyt drogi, aby mógł trafić do produkcji, więc założyciel i dyrektor generalny Arc Mark Truman przekształcił koncepcję w swoją własną firmę.
Vector ostatecznie zadebiutował na targach EICMA 2018. Wydawało się, że nic nie stanie na drodze tego pojazdu, kiedy do gry włączyła się pandemia i związane z nią zawirowania wielu gałęzi gospodarki i przemysłu. Kłopotów nie uniknęła też branża motocyklowa, a pierwszymi ofiarami okazały się wszystkie startupy i projekty najsilniej drenujące firmy z pieniędzy. Vector znowu trafił na boczny tor i wydawał się, że pozostanie tam na długo.
Teraz Arc powraca. To nie wszystko. Mark Truman uważa, że jest przygotowany do nowego rozdania w segmencie motocykli elektrycznych dzięki innowacyjnej konstrukcji akumulatora.
"Wyobraź sobie, że motocykle elektryczne są jedynym rodzajem motocykli, które są faktycznie dopuszczone do ruchu drogowego. Chcemy, aby nawet dzieci wołały: widziałeś ten akumulator? Spójrz na niego, czy nie jest piękny?" - tłumaczy Truman. "Może to nieco dziwna koncepcją, ale właśnie to postanowiliśmy osiągnąć" - wyjaśnia właściciel Arc.
Poza designem Arc skupia się również na poprawie wydajności. Truman ma zamiar wybrać dziesięciu najlepszych klientów, jako członków specjalnej ekipy o nazwie Arc Angels. Każdy z wybrańców otrzyma limitowany motocykl Angel Edition (AE) Vector i będzie uczestniczył w organizowanych przez markę dniach torowych, co ma na celu pomóc w rozwoju technologii interfejsu HMI systemu Arc Pilot.
HMI w przypadku motocykla Vectror składa się z trzyczęściowego interfejsu. Poza elektroniką motocykle jest to również kask Zenith, który wyświetla powiadomienia dla kierowcy, nawigację, informację o prędkości i obrotach silnika, uaktywnia kamerę cofania. Z kolei kurtka Arc Origin ostrzega użytkownika o zagrożeniach na drodze za pomocą haptycznych informacji zwrotnych.
Jeśli chodzi o parametry motocykla, producent deklaruje zasięg do 193 km na autostradach i drogach szybkiego ruchu oraz 274 km w mieście. Prędkość maksymalna Vectora ma wynosić 241 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h - 2,7 s. I jeszcze akumulator, który pozwoli przejechać na jednym ładowaniu 322 km w mieście lub 200 km poza nim.
Ale Arc Vectror nie będzie tanim pojazdem. Mark Truman wycenia swój motocykl na 90 tys. funtów. To blisko pół miliona złotych. Zadziwiające, że to jest cena po "obniżce", bo miał być znacznie droższy.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze