tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Czy to koniec miejskich korków? Manhattan daje przykład
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Czy to koniec miejskich korków? Manhattan daje przykład

Autor: Andrzej Sitek 2025.02.04, 11:10 2 Drukuj

Czy można jednym ruchem pozbyć się milionów samochodów z zatłoczonych ulic? Manhattan właśnie udowodnił, że tak.

Władze tej nowojorskiej dzielnicy postanowiły rozprawić się z korkami w sposób prosty, ale radykalny - wprowadzając opłatę za wjazd do biznesowego serca miasta. Efekt? Ruch stał się płynniejszy, a miasto zyskało fortunę.

NAS Analytics TAG

Zamiast wydawać miliardy na poszerzanie dróg i inwestycje w infrastrukturę, Manhattan postawił na prostą strategię. Od 5 stycznia kierowcy muszą zapłacić 9 dolarów za wjazd do południowej części dzielnicy, poniżej 60. ulicy. Opłata pobierana jest automatycznie raz dziennie, bez względu na liczbę przejazdów, a cały system działa dzięki elektronicznym czytnikom tablic rejestracyjnych.

Zarobek miasta w pierwszym roku ma sięgnąć zawrotnych pół miliarda dolarów! W zamian mieszkańcy i pracownicy zyskali mniej korków - czas dojazdu na Manhattan skrócił się od 10 do nawet 30 procent. Komunikacja autobusowa również przyspieszyła, a metro odnotowało gwałtowny wzrost liczby pasażerów - o 7,3 procent w dni powszednie i aż o 12,2 procent w weekendy.

Przed wprowadzeniem opłat do tej części Manhattanu codziennie wjeżdżało ponad 700 tysięcy pojazdów, co powodowało spowolnienie ruchu do średniej prędkości 11 km/h. Teraz sytuacja uległa diametralnej zmianie. Dochody z nowych opłat nie tylko ułatwiły życie kierowcom i pieszym, ale też zasiliły budżet miejskiego transportu. Jak zapowiedziała gubernatorka stanu Nowy Jork, Kathy Hochul, 80 procent zysków zostanie przeznaczone na poprawę funkcjonowania metra i autobusów, a reszta trafi na rozwój kolei podmiejskiej.

Czy inne miasta pójdą w ślady Manhattanu? Patrząc na skuteczność rozwiązania, można się tego spodziewać, a jeśli efektywność systemu zostanie potwierdzona również w innych aglomeracjach, zapewne system będzie coraz częściej kopiowany w Europie. Dla motocyklistów to dobra informacja, bo mniej samochodów to przyjemniejsza jazda i oczywiście bezpieczniejsza. Inna rzecz, że wcześniej czy później urzędnicy będą chcieli zarabiać więcej i sięgną do kieszeni kolejnych, zmotoryzowanych grup, na przykład... motocyklistów.  

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 2
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę