tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Co to jest motocykl wyprawowy? Jakie motocykle warto wybra do jazdy Adventure? Kompendium wiedzy owcw Niewygd
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Co to jest motocykl wyprawowy? Jakie motocykle warto wybra do jazdy Adventure? Kompendium wiedzy owcw Niewygd

Autor: Tomek EX 2021.02.28, 15:09 2 Drukuj

Blisko 40% dróg w Nowej Zelandii to drogi szutrowe. Również w Polsce nie brakuje dróg, niepokrytych asfaltem. Co ciekawe, takie drogi prowadzą zazwyczaj przez najbardziej malownicze i ciekawe tereny. Jeżeli chcesz przeżyć prawdziwą przygodę, będzie Ci potrzebny odpowiedni do tego motocykl. Dlatego grupa Łowcy Niewygód przygotowała dla Was przewodnik po motocyklach, które najlepiej nadają sie do niezapomnianych przygód poza jezdnią.

Zjedź z asfaltu, a świat stanie się większy!

98% sprzedawanych motocykli to maszyny drogowe. Skąd wziąłem tę wartość?  Wymyśliłem 😀, ale pewnie gdzieś tak mniej więcej będzie. Wszyscy latamy po asfalcie. "Asfaltowanie" jest fajne, w miarę bezpieczne, czyste, przyjemne. Daje nam wiele radości. Ot choćby radość "pokazywania się". Można "pykać fotki" na Instagram: a to byłem tu, a to tam. Ludzie nas widzą, podziwiają, dzięki motocyklom mamy spotkania, grupy i imprezy. Każdy odnajduje tutaj coś innego coś dla siebie. Motywacje bywają wszelakie, ale prawda jest taka, że większość początkujących motocyklistów i tak odpada w ciągu pierwszych 5 lat. Zostają nieliczni. A może wystarczyłoby po prostu zjechać z asfaltu? ZJEDŹ Z ASFALTU A ŚWIAT STANIE SIĘ WIĘKSZY!  Jak  bardzo większy, no tak ze 100 razy większy... 😀, a przy okazji też fajniejszy, piękniejszy i bardziej…  po prostu bardziej…

NAS Analytics TAG

No dobra, zjechać z asfaltu, ale czym? W sumie wszystkim się da, tylko po co się męczyć? Dlatego najlepiej sprawdzą się tutaj maszyny do tego przeznaczone, czyli motocykle wyprawowe lub po angielsku "Adventure". Od nich zaczniemy naszą przygodę.

Czym jest motocykl ADVENTURE i dlaczego jedne modele możemy przypisać do tej kategorii, a inne już nie?  Decyduje o tym parę parametrów:  

  • SKOK ZAWIESZENIA od 190 mm w górę, aż do około 300 mm w maszynach mocno nastawionych na OFF.  
  • KOŁA: Minimum to zestawienie 19/17 cali, często 21/17 cali, a najlepiej 21/18 cali. Rozmiar kół determinuje zestaw ogumienia jaki możemy zastosować, ale i łatwość, z jaką będziemy pokonywać przeszkody oraz uwarunkowania terenowe. 
  • POZYCJA ZA KIEROWNICĄ:  Wyprostowana, kolana w małym ugięciu, pozycja mocno krzesełkowa, Konstrukcja motocykla daje w pełni możliwość jazdy na stojąco. Kierownica szeroka, dająca duże poczucie kontroli w terenie.  

I to by było na tyle. Na Rynku spotkacie  wiele motocykli, na których pozycja jest też wyprostowana, ale koła 17/17 lub podobne, niskie skoki zawieszeń, czy mały prześwit. Takie parametry dyskwalifikują te sprzęty do jazdy poboczami głównych tras.

Motocykle Klasy ADVENTURE to obecnie najdynamiczniej rozwijający się segment rynku.  Czy to chwilowa moda?  Niekoniecznie!  Maszyny tego typu coraz bardziej zachwycają wszechstronnością. Świetnie sprawdzają się nie tylko w dalekiej podróży, czy też na weekendowy wypad za miasto,  ale potrafią wiele więcej. Bywają szybkie, bywają świetnie zawieszone, super wyposażone, ale przede wszystkim łączą "wodę" z "ogniem". Latają zarówno po szosie, jak i w terenie.

I tutaj wielu motocyklistów szosowych, ale i chłopaków od lekkich enduraków się z lekka uśmiechnie :). Latają równie dobrze jak Liście? Jak Sporty? NIEMOŻLIWE! A przecież wystarczy pooglądać filmy w internecie, by zobaczyć, jak dynamiczny i sprawny może być np. GS 1250 na torze, albo przez jakie choćby kłody pozwala przeskoczyć. Dobrym przykładem jest tutaj nasz kolega Marcin - Endurak666 - na swoim 990 ADV. 

Te sprzęty potrafią zaoferować więcej, niż my jesteśmy, tak naprawdę, w stanie wykorzystać. Ograniczenia są oczywiście: WAGA, SKOK ZAWIESZENIA, OPONY, GEOMETRIA. CZASEM GABARYTY… ale te maszyny mają też "asy w rękawie". Jak wiele współczesnych SUVów wyposażane są w coraz to nowsze systemy wspomagające.  Mamy przecież wielostopniowe kontrole trakcji, ABSy terenowe, wheelie control,  tryby jazdy, mapy, aktywne zawieszenia, amortyzatory skrętu, quickshiftery, czy nawet specjalne tryby pracy skrzyni biegów. Obserwuję rozwój tego rynku od wielu lat i śmiało mogę powiedzieć, że może poza obszarem motocykl wyścigowych, to ta część rynku jednośladów jest najbardziej zaawansowana technologicznie. 

Motocykle Klasy ADVENTURE możemy podzielić przynajmniej na 4 kategorie.

Lekkie DUAL SPORTY

Lekkie DUAL - SPORTY -  to po prostu SINGLE o dużym zabarwieniu ENDURO, przy  pojemnościach mniej więcej od 250 do 700 cm. Dla "Kowalskiego" pewnie CROSSY, a dla nas lekkie wyprawówki. Nie tak ostre jak Hard Enduro, nie tak wymagające serwisowo, nie tak mocne i nie tak  agresywne. Często wręcz "osiołki", miłe, przyjemne miękkie, takie wszędołazy. W klasie najmniejszych pojemności możemy wyróżnić  2 najpopularniejsze sprzęty. Są to YAMAHA WR 250R oraz HONDA CRF250L.  Honda zapowiedziała już wersję 300L. W starszych konstrukcjach małe pojemności pominę, bo są już raczej "na wymarciu". Wyżej mamy bardzo fajny produkt marki Suzuki, czyli DRZ 400, który w swojej klasie pojemności ma niewielką konkurencję... Najpopularniejsze w kategorii Dual Sport, przynajmniej w Polsce, są duże single w klasie 600 ccm.  I tutaj  mamy wysyp wszelkiej maści XT-ków, TTR-ek, DR-ek, XLek i XRek. Sporo tego. Bardzo popularne są też KTMy LC4, w tysiącach wręcz odmian. Najnowsze konstrukcje tego typu produkuje jedynie KTM i Husqvarna w odmianach 690 Enduro oraz 701 Enduro. Bardzo mocne i szybkie sprzęty. Reszta firm jakby zaniedbała ten segment. Swego rodzaju niszą, ale wartą odnotowania, jest też wykorzystywanie do  dłuższych wypraw terenowych motocykli hard enduro o dużych pojemnościach, takich jak KTM EXC 500, Husaberg FE 570, Husqvarna FE501. Ale o tym  może innym razem.

Lekkie motocykle Adventure

Druga kategoria to lekkie motocykle klasy ADVENTURE. Czym się różni od DUAL SPORTA? Najczęściej  większy zbiornik paliwa, owiewka, czasem jakieś stelaże, wzmocnione ramy, dodatkowe wyposażenie. Większe ucywilizowanie i przygotowanie już do pewnego godzenia asfaltu i terenu. Tutaj również możemy zacząć już od pojemności 250.  Mamy Hondę 250L Rally, Mamy BMW 310 GS, dalej, idąc w górę, wchodzimy na pole KTMa i jego modelu 390 ADVENTURE. (KTM zapowiada już 490 ADVENTURE.)  Klasa 600, to KTM 640 ADVENTURE, czy AJP PR7. Swoją drogą bardzo ciekawy sprzęt.  Sporo ludzi też przerabia swoje DUAL SPORTY, robiąc z nich motocykle lekkie klasy ADVENTURE. Bezproblemowo możemy dokupić owiewki czy dodatkowe baki, siedzenia, stelaże, gmole, czy bagażniki do KTMów 690, czy Husqvarny 701. Dostajemy wtedy naprawdę fajny motocykl w wadze poniżej 150KG. Mocny i wystarczająco dalekosiężny, aby objechać nim świat. 

Średnie motocykle wyprawowe

Trzecia kategoria, to średnie motocykle KLASY ADVENTURE. Są to motocykle o wadzę około 180 kg - 200 kg. Tutaj mamy bardzo duży wybór. Od Hondy CB 500X, czy też BENELLI TRK 500, przez Yamahy XTZ690 (popularnie nazywanej Tenere 700), SUZUKI V-Strom 650 (a kiedyś 750 i 800 BIG),  SWM 650,  TENERY 660Z,  Transalpy 700, BMW 650,700 i 800 GS  i 850 GS, czy też wcześniejsze BMW 650 w singlu. Mamy też bardzo mocnego i równie dzikiego KTMa 790 ADVENTURE (w odmianach S,R oraz Rally) oraz najnowszego 890 Adventure. Triumph  ma modele Tiger 800 i 900.

Duże motocykle Adventure - najcięższa klasa wyprawowa

Czwarta kategoria  to ciężkie motocykle ADVENTURE.  Honda ma CRF1100, a wcześniej miała CRF1000. BMW ma 1250 GS, a wcześniej były 1100, 1150 i 1200 GS. Yamaha oferuje XTZ 1200 SUPER TENERE, a Triumph ma swojego TIGERA 1200 EXPLORER. Ducatti proponuje Multistradę Enduro, a już dziś do stawki dołącza Harley -Davidson ze swoim modelem PAN AMERICA. KTM, obok BMW, to  lider modelowy tej kategorii. Oferuje obecnie modele 1290 Adventure w odmianach S i R,  a do niedawna 1090, 1050,1190 Adventure oraz nieśmiertelnego, a wcześniej kultowego LC8, czyli modele 950 i 990 Adventure. 

Jest zatem z czego wybierać!!

Oczywiście nie wymieniłem wszystkich. Niektóre nie wiadomo do końca, gdzie wpasować. Takie motocykle, jak BMW HP2 1200 Enduro, KTM 950 Super Enduro, Trumph Scrambler 1200, czy choćby Ducati SCRAMBLER. To klasa sama w sobie.  Da się je wykorzystać w przeżywaniu przygód, ale wiąże się to z mniejszym lub z większym kompromisem.. 

A czy Wy też naprawdę chcecie, aby wasz świat stał się większy? Pragniecie przygód? Pragniecie zmierzyć się z trudami, jakie przed wami postawi natura? Kupcie motocykl, w którym przygoda będzie wpisana w jego konstrukcję! Zawieszenie, koła, silnik i jazda!  Zmień motocykl na Adventure i odkryj nieznany dotąd świat. Ba! Odkryj swoją okolicę na nowo! Bądź jak Ja, jednym z 10.000 ŁOWCÓW NIEWYGÓD w Polsce.  A to dopiero początek…

Z Pozdrowieniami

Tomek (EX)  

Grupa ŁOWCÓW NIEWYGÓD

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 2
Poka wszystkie komentarze
Autor:Daniowwe 01/03/2021 09:05

Good work Exu!

Odpowiedz
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s prywatnymi opiniami uytkownikw portalu. cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialnoci za tre opinii. Jeeli ktrykolwiek z komentarzy amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunity. Uwagi przesyane przez ten formularz s moderowane. Komentarze po dodaniu s widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadajcym tematowi komentowanego artykuu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu cigacz.pl lub Regulaminu Forum cigacz.pl komentarz zostanie usunity.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualnoci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep cigacz

    NAS Analytics TAG
    na gr