tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Co siê dzieje z opon± o indeksie prêdko¶ci 190 km/h przy prêdko¶ci 620 km/h? Garage 54 to sprawdzili
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
Advertisement
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Co siê dzieje z opon± o indeksie prêdko¶ci 190 km/h przy prêdko¶ci 620 km/h? Garage 54 to sprawdzili

Autor: Alonzo 2021.05.23, 13:15 Drukuj

Podczas jazdy na opony działa siła odśrodkowa. Siła ta jest tym większa, z im większą prędkością kręci się opona. Dlatego producenci podają wskaźniki prędkości, które wyznaczają granice eksploatacji ich produktów. Powyżej tych prędkości siły, działające na mieszankę, są zbyt duże i zachowanie się opony jest nie do przewidzenia. To, co dzieje się z oponą powyżej prędkości, podanej w indeksie, nie dawało spokoju chłopakom z Garage 54. Postanowili przeprowadzić ten eksperyment:

Advertisement
NAS Analytics TAG

Ekipa 54 Garage przeprowadza swoje eksperyment na złomowisku. Nie używa najnowszych technologii, ale stare radzieckie pojazdy. Dysponując super sportowym samochodem, takim jak Bugatti Veyron czy Koenigsegg Agera, mogliby osiągać wysokie prędkości obrotowe na kole. Jednak dzielni Rosjanie wpadli na genialny pomysł. Ustawili obok siebie dwie stare łady, a następnie przełożyli prędkość obrotową ich kół na koło, wpięte w miejscu wału napędowego. Przełożenie zapewniło bardzo duże zwielokrotnienie prędkości obrotowej. Zazwyczaj stosuje się rozwiązanie odwrotne, by zredukować prędkość obrotową wału i uzyskać w ten sposób wyższy moment obrotowy na kole. Tu moment obrotowy nie był potrzebny, bo do napędzenia była tylko jedna felga z założoną oponą. Jak widać, indeksy prędkości opon są potrzebne i siły, działające na oponę podczas kręcenia się z dużą prędkością, znacząco ją rozciągają. Przy prędkości 620 km odkształcenie opony było tak duże, że rozciągnęła się ona poza rozmiar felgi i zwyczajnie się z niej ześliznęła. Chociaż opona nie była obciążona, to i tak siła odśrodkowa zniszczyła mieszankę na jej grzbiecie. Nie ma wątpliwości, że w normalnych warunkach, pod obciążeniem ciężarem pojazdu i przy większej sile tarcia zniszczenia opony byłyby dużo większe i nastąpiłyby dużo wcześniej. Jak widać, warto sprawdzać indeks prędkości używanych opon i dbać, by nie były one eksploatowane powyżej tej wartości.

Advertisement
NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjêcia
Advertisement
NAS Analytics TAG
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê