tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Barton Coral 125. Czy skuter moe by elegancki? Oczywicie! A przy tym praktyczny
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Barton Coral 125. Czy skuter moe by elegancki? Oczywicie! A przy tym praktyczny

Autor: Redakcja 2024.06.13, 16:33 Drukuj

Kategoria 125 cm3 to bardzo dobry wybór dla wszystkich, którzy chcą rozpocząć przygodę z dwoma kółkami, a jednym z najnowszych przedstawicieli tej rodziny jest Barton Coral 125. Czy warto zakupić ten elegancki skuter?

To rzeczywiście jest elegancki skuter, który raczej nie przypadnie do gustu szybkim chłopakom marzącym o pierwszym ścigaczu. Przypomnijmy najpierw, że kategoria 125 cm3 jest popularna nie bez powodu, bo o możliwość jazdy na silnikowych jednośladach o tej pojemności można starać się po ukończeniu 16 lat (kategoria A1) lub po trzech latach od zdobycia prawa jazdy kategorii B.

NAS Analytics TAG

Innymi słowy, spektrum odbiorców skuterów 125 cm3 jest bardzo szerokie, bo znajdują się w nim zarówno młodzi adepci motocyklowej szkoły, jak i dorośli kierowcy, często ze sporym bagażem lat i doświadczeń, którzy szukają miejskiego skutera albo drugiego silnikowego jednośladu jako alternatywy dla samochodu.

W moim przekonaniu Barton Coral 125 jest wycelowany w tę drugą grupę, oferując właściwie wszystko, czego potrzebuje i oczekuje typowy mieszkaniec miasta. Zdefiniujmy te potrzeby.

Zwarta konstrukcja i duże koła

1980 mm długości oraz 1150 mm szerokości to gwarancja, że Coral doskonale zmieści się w niewielkich przestrzeniach pomiędzy samochodami, kiedy trzeba dojechać do świateł. Wąska sylwetka, brak wystających elementów, lusterka umieszczone na górnej czaszy - wewnątrz obrysu, to gwarancja bezproblemowej jazdy, kiedy robi się naprawdę ciasno. W czasie porannych i popołudniowych korków Coral sprawnie i bez kłopotu pokona wszystkie zatory.

Nie bez znaczenia są duże koła o średnicy 16 cali (przód 110/70-16 i tył 120/70-16), z szeroką tylną oponą, które poradzą sobie z dziurami na wiecznie naprawianych i wciąż dziurawych nawierzchniach, jakie są raczej normą niż wyjątkiem w każdym większym mieście. Przy okazji spójrzcie na te bardzo ładne i spójne z wyglądem całego skutera czarne felgi. Jak już pisałem, elegancja w każdym calu.

Silnik i zużycie paliwa

Wiele motocykli z kategorii maxi skuterów ma problem z dużym zużyciem paliwa, co czyni jazdę mniej ekonomiczną. Oczywiście automatyczna skrzynia biegów i typowe przeznaczenie tych pojazdów - do spokojnej jazdy - redukuje kłopot, ale kategoria 125 cm3 w tym temacie jest po prostu bezkonkurencyjna. Oczywiście kosztem mocy, ale czy do jazdy po miejskich arteriach potrzeba dużo koni mechanicznych i kosmicznego przyspieszenia?

Barton wyposażył model Coral w prostą, acz solidną jednocylindrową jednostkę o mocy 9,8 KM osiąganej przy 7750 obr./min. Ten chłodzony powietrzem silnik nie jest oczywiście przeznaczony do szalonych wyścigów, ale 10 koni mechanicznych przy masie własnej wynoszącej zaledwie 120 kilogramów i standardowym obciążeniu ok. 75 kg pozwala tej maszynie rozpędzić się do ok. 110 km/h. To aż nadto w miejskich warunkach i całkiem nieźle, jeśli ktoś planuje również jazdę na krótsze wypady poza miasto.

Jazda powinna być dość przyjemna, bo kierowcę osłania przednia szyba, która dzięki regulacji wysokości częściowo chroni również głowę. Każda przejażdżka będzie też bardzo ekonomiczna, bo spalanie na poziomie 2,6 l zapewnia zasięg blisko 300 km (zbiornik paliwa mieści 7 litrów benzyny).

Jazda z pasażerem i wygoda

Podobnie jak w innych skuterach o podobnej sylwetce, kierowca siedzi w pozycji wyprostowanej. Siedzisko zostało tak wyprofilowane, że dół pleców jest podparty, co poprawia komfort kierowcy, a jednocześnie wciąż jest dość miejsca dla pasażera. Podnóżki dla przewożonej osoby są bardzo ładnie zintegrowane z obudową. Pozycja pasażera jest równie wygodna, szkoda tylko, że brakuje dla niego oparcia. Są za to szerokie relingi przechodzące płynnie w półkę na przestrzeń bagażową, na której można umieścić bagaż do 5 kg wagi. W akcesoriach Barton można znaleźć i zakupić odpowiedni dla tego modelu kufer. Bardzo sensowna propozycja i fajnie, że ktoś o tym pomyślał.

Podesty dla kierowcy zapewniają dość miejsca na stopy, a pozycja za kierownicą jest wygodna, przynajmniej dla kierowcy o wzroście ok. 180 centymetrów. O ergonomii tego skutera świadczą szczegóły, na przykład typowy w tych pojazdach haczyk na zakupy, który w modelu Coral jest ruchomy. Można go po prostu schować, a więc podczas wsiadania nie ma ryzyka, że zahaczysz o wieszak kolanami. Nad kolanami znajdują się dwa wyloty wentylacyjne, które schładzają kierowcę w trakcie jazdy - kolejne bardzo fajne rozwiązanie.

Zawieszenie i układ hamulcowy

Zawieszenie to klasyk w każdym calu, co jednocześnie oznacza, że w razie konieczności wymiany tylnych amortyzatorów lub przedniego widelca koszty będą minimalne. Jednocześnie to układ sprawdzony i przetestowany na dziesiątkach innych modeli. Tylne amortyzatory olejowo-sprężynowe posiadają regulację napięcia wstępnego.

Zarówno z przodu, jak i z tyłu, zamontowano solidne tarcze hamulcowe, które działają w układzie CBS, a zatem mowa o zintegrowanym układzie, w którym przedni i tylny hamulec są ze sobą połączone. Warto przypomnieć, że to rozwiązanie ma szereg zalet, w tym krótszą drogę hamowania i ograniczenie liczby upadków - kto nie zawisł nad kierownicą, gdy za mocno wcisnął klamkę przedniego hamulca, niech pierwszy rzuci kamieniem.

Oświetlenie i cena

Na koniec popatrzcie na tę naprawdę przyjemną dla oka przednią lampę korespondującą z tylną linią świateł. Oczywiście wszystko jest w technologii LED. Wszystkie przełączniki są ergonomicznie rozplanowane, w zasięgu palców, a zatem nie trzeba zdejmować dłoni z uchwytów. Cyfrowy licznik ze wskaźnikiem parametrów o dużym kontraście jest czytelny również w słoneczne dni. Osobiście bardzo lubię butelkową zieleń, szczególnie w wersji metallic, a taki wariant testowaliśmy, natomiast w ofercie Bartona jest jeszcze Coral czerwony i stalowy (szary).

Model Barton Coral 125 jest obecnie dostępny w cenie 9 999 zł. W tej kwocie są oczywiście dwa lata gwarancji (lub 12 000 przejechanych kilometrów). Czy można mieć coś lepszego? Oczywiście, że można, ale przygotuj dwa lub trzy razy więcej pieniędzy. Poza tym zawsze powtarzam, że należy oceniać pojazdy nie tylko podług liczby dodatkowych systemów i technologii, ale potrzeb i celów, którym mają sprostać. Barton Coral 125 jest skrojony pod miejskie życie i potrafi skutecznie je uprzyjemnić. Czego chcieć więcej?

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Poka wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s prywatnymi opiniami uytkownikw portalu. cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialnoci za tre opinii. Jeeli ktrykolwiek z komentarzy amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunity. Uwagi przesyane przez ten formularz s moderowane. Komentarze po dodaniu s widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadajcym tematowi komentowanego artykuu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu cigacz.pl lub Regulaminu Forum cigacz.pl komentarz zostanie usunity.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualnoci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep cigacz

    NAS Analytics TAG
    na gr