tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 ABS działający w zakrętach - krótkie wyjaśnienie od KTM
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
Advertisement
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

ABS działający w zakrętach - krótkie wyjaśnienie od KTM

Autor: Konrad Bartnik 2018.02.16, 12:27 Drukuj

O tym, jak smutno może skończyć się hamowanie w zakręcie, przekonał się już niejeden motocyklista. Za sprawą firm Bosch i KTM system ABS działający także w pochyleniu wszedł do świata jednośladów i znacząco podniósł poziom bezpieczeństwa.

System zapobiegający blokowaniu kół w czasie hamowania, powszechnie znany pod skrótem ABS, zaczynał jako luksusowy dodatek w drogich motocyklach, a obecnie jest wymagany prawem i stosowany nawet w najmniejszych maszynach. Jego zaawansowana wersja, działająca również w zakrętach pojawiła się kilka lat temu i przechodzi podobną drogę. Firma KTM, która jako pierwsza zaczęła montować go w swoich pojazdach, wyprodukowała krótki film, demonstrujący działanie tego bardzo skomplikowanego systemu, opartego na współpracy żyroskopów i komputera.

Advertisement
NAS Analytics TAG

System ten został stworzony przez firmę Bosch, a obecnie podobne rozwiązania oferuje producentom motocykli także Continental. Jego działanie oparte jest na wielokrotnych (nawet 100 razy na sekundę) obliczeniach pochylenia motocykla we wszystkich osiach, których dokonuje zaawansowany komputer, w oparciu o dane pochodzące z wielu czujników rozmieszczonych na całym motocyklu. Są one łączone z pomiarami prędkości obrotowej kół i parametrów pracy silnika. Na tej podstawie jednostka sterująca dokładnie wie, co dzieje się z motocyklem w każdej fazie jazdy, i potrafi odpowiednio sterować pracą hamulców, nie dopuszczając do zerwania przyczepności.

Mówiąc skrótowo - "zakrętowy" ABS robi z przednim kołem mniej więcej to samo, co kontrola trakcji z tylnym. Nawet najmocniej wciśnięta klamka przedniego hamulca nie spowoduje utraty przyczepności. Można śmiało powiedzieć, że system ten jest przełomowy dla branży motocyklowej, gdyż podnosi poprzeczkę bezpieczeństwa bardzo wysoko. Wciąż jest oferowany niemal wyłącznie w najdroższych, flagowych modelach, ale jak każde rozwiązanie tego typu, bardzo szybko trafi "pod strzechy". Pojawił się już chociażby w nowym KTM 790 Duke, czyli motocyklu klasy średniej.

Advertisement
NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
Advertisement
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę