tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 68-latka jecha³a pod pr±d na autostradzie. Po zatrzymaniu przebieg³a tu¿ przed pêdz±cymi samochodami [FILM]
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
Advertisement
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

68-latka jecha³a pod pr±d na autostradzie. Po zatrzymaniu przebieg³a tu¿ przed pêdz±cymi samochodami [FILM]

Autor: Andrzej Sitek 2022.04.13, 09:36 Drukuj

Zdarzenie miało miejsce na autostradzie R1 koło Nitry na Słowacji. Tamtejsza policja udostępniła nagranie z tej niebezpiecznej sytuacji. Film mógłby posłużyć jako materiał instruktażowy pod tytułem: "Czego nie należy nigdy robić na autostradzie".

Nie chodzi jedynie o fakt jazdy pod prąd, ale również dalsze zachowanie kobiety, szczególnie przebieganie przez autostradę z telefonem przy uchu, tuż przed rozpędzonymi samochodami. To bezmyślne postępowanie mogło skończyć się nieszczęściem. Zagrożona była nie tylko 68-latka. Warto obejrzeć poniższy filmik ku przestrodze.

Advertisement
NAS Analytics TAG

W całej sytuacji są również pozytywne aspekty. Kierująca Toyotą Auris kobieta zorientowała się, że jedzie pod prąd już po ok. 200 metrach i natychmiast zatrzymała samochód. Nie wiemy czy sama zaalarmowała służby, czy zrobił to ktoś inny, ale opuściła pojazd i oczekiwała na służby poza nim, co również jest właściwym zachowaniem w powyższej sytuacji.

Niestety po pojawieniu się policji z Nitry, kobieta wybiegał na jezdnię, pomiędzy jadące samochody, narażając siebie i innych uczestników ruchu drogowego.

Przypadek 68-latki ze Słowacji nie jest odosobniony. Z podobnymi problemami borykają się służby na całym świecie. Nawet u naszych zdyscyplinowanych sąsiadów zza niemieckiej granicy, co roku odnotowywanych jest ponad 3 tys. przypadków jazdy pod prąd.

Skąd tragiczne w skutkach pomyłki, skoro jazdę pod prąd utrudniają nie tylko znaki, tj. B-2 oznaczający zakaz wjazdu wszelkich pojazdów, czy też wyraźne oznakowanie poziomie, ale również układ dróg i dojazdy skonstruowane w taki sposób, aby maksymalnie utrudnić nieprawidłowy wjazd?

I co z kierowcami, którzy widząc pojazdy jadące naprzeciw tym samym pasem, nadal pędzą pod prąd, jakby nie dostrzegali śmiertelnie groźnej pomyłki?

Najczęściej do tego typu zdarzeń dochodzi z kilku powodów, a nie jednego, ale łączy je chwila nieuwagi kierowcy spowodowana na przykład rozmową przez telefon, zamyśleniem, zabawą radiem lub innymi systemami mediów w samochodzie, piciem czy jedzeniem podczas jazdy.

Problem mogą stanowić również niewyraźne lub niejasne oznakowania na węzłach, na przykład podczas remontów, niepogoda lub przeciwnie… Dobre warunki pogodowe! W tym przypadku do błędnej oceny sytuacji dochodzi przez z oślepiające kierowcę słońce.

Równie problematyczne bywają nietypowo rozwiązanie wjazdy i zjazdy na węzłach, oznaczone jedynie znakami poziomymi. Powodem wjechania na drogę o przeciwnym kierunku jazdy bywa też niewielkie natężenie ruchu. Brak innych pojazdów na drodze uniemożliwia odniesienie do własnej sytuacji.

Powyższą listę należy niestety uzupełnić o skrajne przypadki, czyli samobójców, nietrzeźwych albo kierowców będących pod wpływem narkotyków, leków o działaniu upośledzających procesy poznawcze. Na koniec należy wspomnieć o cwaniakach jadących pod prąd pasem awaryjnym, np. w przypadku zatoru na autostradzie.

I jeszcze jedno. Bez wątpienia niekiedy do jazdy pod prąd dochodzi dlatego, że sprawcy są w bardzo zaawansowanym wieku. Być może należałoby przeanalizować problem kierowców w wieku emerytalnym systemowo? Oczywiście nie po to, aby uniemożliwić czy utrudnić starszym osobom możliwość jazdy pojazdami samochodowymi, ale żeby ochronić naszych seniorów i innych uczestników ruchu drogowego. Ten problem ciągle czeka na rozwiązanie.

Dlaczego kierowcy kontynuują jazdę pod prąd? Jeżeli uda się ich zatrzymać, najczęściej tłumaczą, że nie mogli się przecież aż tak pomylić. Nie dopuszczają takiej ewentualności.  Ale część w końcu zdaje sobie sprawę z pomyłki i rozpoczyna serię niebezpiecznych manewrów, podejmując na przykład próbę zawracania. To najgorsze rozwiązanie z możliwych! Jakie jest prawidłowe działanie?

Po pierwsze trzeba włączyć światła awaryjne i tak szybko jak to możliwe zjechać i zatrzymać się na pasie rozdziału, koniecznie najbliższej barier energochłonnych. Nie wolno zjeżdżać w poprzek jezdni na pas awaryjny! Nie należy także pozostawać w pojeździe lub tuż obok niego, tylko trzeba wysiąść i wejść pomiędzy bariery energochłonne przynajmniej kilkanaście metrów dalej.

Pozostaje jeszcze zadzwonić na policję i poprosić o pomoc. Mandat jest nieunikniony, ale policja pomoże zjechać z autostrady lub drogi ekspresowej bez ryzyka kolizji i utraty zdrowia lub życia.

Advertisement
NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê