tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 1500 km skuterem w ci±gu jednej doby! To by³a Osa M50 150 cm³ i to w roku 1959
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
Advertisement
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

1500 km skuterem w ci±gu jednej doby! To by³a Osa M50 150 cm³ i to w roku 1959

Autor: Tomasz Szczerbicki 2022.10.04, 15:21 Drukuj

Rocznicowa cyfra nie jest wprawdzie z tych okrągłych (zakończonych na 0 lub 5), ale historia jest ciekawa i warta przypomnienia. Skuter Osa był u nas produktem szykownym i ekskluzywnym - drogim i wytwarzanym w niewielkich liczbach porównują do równolegle powstających motocykli WFM, WSK czy SHL.

4 października 1959 roku, seryjny skuter OSA M50 (150 cm³), kierowany przez Marka Wachowskiego i Andrzeja Zielińskiego, uzyskała na torze FSO w Warszawie, w czasie długodystansowej jazdy wytrzymałościowej non-stop następujące oficjalne wyniki:

Advertisement
NAS Analytics TAG
  • w ciągu pierwszej godziny, średnia prędkość  -  61,6  km/h
  • w ciągu 6 godzin, średnia prędkość  -  61,5  km/h
  • w ciągu 12 godzin, średnia prędkość  -  61  km/h
  • w ciągu 24 godzin, średnia prędkość  -  62,5  km/h

Czterech zapalonych motocyklistów - dwóch pracowników Warszawskiej Fabryki Motocykli (mechanicy: Leszek Kulczycki i Ryszard Zgoda) i dwóch redaktorów tygodnika "Motor" (kierowcy: Marek Wachowski i Andrzej Zieliński) - postanowiło sprawdzić, na co stać polski skuter Osa. W tym celu wybrali jedną z najtrudniejszych prób - 24-godzinną jazdę non-stop.

Start do tego morderczego wyścigu z czasem nastąpił 3 października 1959 roku, o godzinie 18:00. Jako pierwszy wystartował Marek Wachowski. Kierowcy zmieniali się co 2,5 godziny. Obsługa i naprawy skutera, podczas próby, spoczywały w rękach mechaników - Leszka Kulczyckiego i Ryszarda Zgody.

Od samego początku najwięcej kłopotów sprawiało niedostateczne chłodzenie silnika (charakterystyczna wada modelu M50). Objawiało się to lekkim przycieraniem się tłoka, co zmuszało kierowców do zmniejszania szybkości. Aby częściowo temu zaradzić, zwiększono ilość oleju w mieszance do wartości 1:10 i zdemontowano gumowy chlapacz z przedniego błotnika. Poza tym jazda szła bez większych problemów.


historia motocykli w wojsku

Motorowery w PRL - rzecz o motoryzacji i nie tylko...

Przedwojenna historia to krajowe "setki", które były ówczesnymi motorowerami. Pamiętne marki: SHL, Podkowa, Niemen, Perkun, Wul-Gum oraz spora gama pojazdów zagranicznych. Powojenna historia motorowerów rozpoczęła się zaś w 1956 roku od modeli Ryś i Żak. Niedługo po nich pojawiły się pierwsze Komary. W kolejnych latach to właśnie motorowery były najliczniej produkowanymi pojazdami silnikowymi w naszym kraju. Każdego roku na rynek trafiało ich 150-200 tysięcy. Krajową produkcję wspierał import między innymi takich marek jak Simson czy Jawa.

O TYM WŁAŚNIE JEST TA KSIĄŻKA "MOTOROWERY W PRL" »

Po 24-godzinach i 705 okrążeniach toru (tor mierzony po tzw. "linii rekordów" tj. 90 cm od wewnętrznej krawędzi nawierzchni miał obwód 2127,5 m) przebyto dystans 1500 km i uzyskano wynik końcowy 62,5 km/h - zatwierdzony przez oficjalną pięcioosobową komisje sędziowską. 

A jakie defekty spotkały Osę w ciągu tych 24-godzin? Niewiele: zatkanie gaźnika, zabrudzenie iskrownika, wymiana świecy, urwana linka gazu, przepalenie dwie żarówek. Poza tym wszystko spisywało się nienagannie. Na wszystkie naprawy, tankowania i zmiany kierowców stracono 43 minuty. Zużycie paliwa w tej próbie wyniosło średnio 3,6 l/100 km.

O kulisach tego wyczynu opowiadał mi często Ryszard Zgoda, mieszkający na tej samej ulicy co ja, tak więc miałem wspomnienia z pierwszej ręki.

Relacja z tego wyczynu znalazł się w tygodniku "Motor". 20 lat temu (jak ten czas leci, wydaje mi się, jakby to było wczoraj) poprosiłem uczestników owej jazdy skuterem Osa o podpisanie się na egzemplarzu tego numeru. Była to dla mnie cenna pamiątka, ale kilka lat temu postanowiłem przekazać ją Wielkiej Orkiestrze Świątecznej Pomocy. Została zlicytowana i trafiła do pewnego miłośnika polskiej motoryzacji. Pieniądze z licytacji zaś zasiliły budżet WOŚP.

Tomasz Szczerbicki
Dziennikarz i autor książek: tomasz-szczerbicki.pl

Advertisement
NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjêcia
Advertisement
NAS Analytics TAG
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górê