100 lat temu urodził się Fabio Taglioni, ojciec rozrządu desmo w motocyklach Ducati
W dniu 100 rocznicy urodzin Fabio Taglioniego, Ducati świętuje i czci pamięć włoskiego inżyniera, twórcy wielu rewolucyjnych projektów. Wśród nich wyróżnia się zastosowanie desmodromicznego układ rozrządu, czyli technologia, nierozerwalnie związana jego nazwiskiem i z historią sukcesu producenta motocykli z Bolonii.
Urodzony w San Lorenzo di Lugo 10 września 1920 r., Taglioni ukończył studia na wydziale inżynierii mechanicznej w 1943 r. i dołączył do Ducati jako dyrektor techniczny 1 maja 1954 r. Data ta oznacza początek ery projektów, pomysłów i patentów, które zapewniły stałe miejsce dla legendarnego duetu Ducati-Taglioni w świecie dwóch kół. Zaledwie 40 dni po dołączeniu do Ducati, Taglioni stworzył swój pierwszy fantastyczny motocykl - Gran Sport 100, znany również jako "Marianna", który natychmiast stał się siłą napędową włoskich wyścigów długodystansowych Gran Fondo.
W ślad za sukcesami odniesionymi przez Gran Sport 100 i 125, inżynier z Lugo postanowił całkowicie poświęcić się wyścigom i rozpocząć ambitny projekt desmodromicznego układu rozrządu. Do tego czasu "desmo" stanowiło techniczne i inżynierskie wyzwanie, ale Taglioni wykazał się wytrwałością i umiejętnościami, aby go przestudiować, udoskonalić i uczynić z niego zwycięski pomysł. Pierwszym motocyklem wyposażonym w system desmodromiczny był 125 GP Desmo, który po raz pierwszy wygrał Grand Prix miesiąc po debiucie i ugruntował tym samym swoją pozycję jako najszybszy 125 na świecie.
W kolejnych latach Taglioni aktywnie uczestniczył w rozwoju Ducati, tworząc projekty takie jak 175 Gran Turismo i narodziny Ducati Scrambler, demonstrując w ten sposób poziom doskonałości inżynieryjnej, który nie ograniczał się do szybkości, ale obejmował również niezawodność i odporność.
Po tym jak przyczynił się do uczynienia Ducati międzynarodową marką, Taglioni poświęcił się nowym projektom i przygotowaniom do powrotu Ducati do wyścigów, które miało miejsce w 1971 roku dzięki 500 GP. W 1972 roku zadebiutowało 750 GT, pierwszy dwucylindrowy motocykl w historii producenta z Bolonii, napędzany silnikiem z cylindrami rozwartymi pod kątem 90°. Ducati 750 Imola (wersja produkcyjna GT) zadebiutowało w rekordowym czasie w wyścigu 200 mil Imola i na oczach 85000 widzów dokonało jednego z największych wyczynów w historii motocykli, kiedy Paul Smart i Bruno Spaggiari jako pierwsi przekroczyli linię mety.
Do końca swojej kariery Taglioni kontynuował innowacje i eksperymenty w dziedzinie wyścigów, podpisując się na projektach takich jak Pantah 500 i 750 F1. Pozostał głównym projektantem i dyrektorem technicznym Ducati do 1989 roku. Zmarł 18 lipca 2001 roku.
Życie i karierę inżyniera Fabio Taglioniego uczczono wieczorem w całości poświęconym jego pamięci w środę 9 września w jego rodzinnym mieście Lugo di Romagna. W wydarzeniu sponsorowanym przez gminę Romagna firmę Ducati reprezentował kustosz Muzeum Ducati Livio Lodi, który przypomniał podstawowe etapy w historii współpracy Taglioniego z bolońską marką. W wieczorze uczestniczył także burmistrz miasta Davide Ranalli, radny regionu ds. Turystyki Andrea Corsini, pisarz Luigi Rivola i wiele innych osobistości, takich jak słynny włoski komik Giuseppe Giacobazzi, który osobiście opowiedział o historycznym wyczynie na Imola 200 mil w 1972 roku.
Mini-serial "Fabio Taglioni - A Life of Passion" jest obecnie emitowany na stronie internetowej Ducati i na kanale YouTube. Odcinki opowiadają historię inżyniera z Romanii i towarzyszą im ekskluzywne obrazy i filmy.
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze