tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 1 km/h wolniej poza miastem i 2 km szybciej w zabudowanym. Efekt srogich mandatów w Polsce
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

1 km/h wolniej poza miastem i 2 km szybciej w zabudowanym. Efekt srogich mandatów w Polsce

Autor: Alozno 2022.02.13, 11:51 1 Drukuj

Nie surowość kary, ale jej nieuchronność ma decydujący wpływ na popełnianie przez nas określonych wykroczeń. Tę zasadę zdaje się potwierdzać pierwszy miesiąc obowiązywania w Polsce nowych, bardzo surowych mandatów.

Pierwszego stycznia 2022 ruch w Polsce zamarł. Życie na ulicach zaczęło się toczyć w zwolnionym tempie. Jeżdżąc regularnie tymi samymi drogami odnieśliśmy wrażenie, że gęstość powietrza nagle gwałtownie wzrosła, a samochody z powodu zwiększonego tarcia z trudem przeciskają się przez atmosferę. Medialna wrzawa, jaka wybuchła wokół niezwykle emocjonującego tematu wyższych mandatów, wywołała w kierowcach coś na kształt psychozy. Wpatrzeni w prędkościomierz ostrożnie przemierzali pierwsze w 2022 roku kilometry, spodziewając się patroli policji niczym snajperów, poukrywanych w koronach drzew czy w filarach mostów. Zdawało się, że cel został osiągnięty. Perspektywa wysokich mandatów zmusiła kierowców do jazdy zgodnie z przepisami, a co za tym idzie spowodowała poprawę bezpieczeństwa na drogach. Zgodnie z zasadą, im wolniej, tym bezpieczniej, aż do zamarcia w bezruchu jako synonimie nieskończonego bezpieczeństwa.

NAS Analytics TAG

Yanosik podsumował dane, zbierane z systemów w telefonach setek tysięcy kierowców w Polsce. Okazuje się, że średnia prędkość, z jaką jechali kierowcy, korzystający z aplikacji Yanosik, poza terenem zabudowanym zmalała o 1 km/h. Wartość ta wydaje się być zaskakująco mała jak na skalę zaostrzenia kar za przekraczanie prędkości i trudno stwierdzić, jak bardzo 1 km/h mniej może wpłynąć na zmniejszenie liczby wypadków. Zwłaszcza że 1 km/h wolniej poza terenem zabudowanym jest niwelowany przez 2 km/h więcej na licznikach kierowców w terenie zabudowanym. Okazuje się, że średnia prędkość, z jaką poruszali się kierowcy używający aplikacji Yanosik w terenie zabudowanym, była o 2 km/h większa niż w roku ubiegłym, wzrosła z 76 km/h w roku 2021 do 78 km/h w roku 2022. Wygląda to tak, jakby fakt konieczności ograniczenia przekroczeń prędkości na drogach poza miejscowościami kierowcy zrekompensowali sobie, przyspieszając w terenie zabudowanym.

Inaczej ma się sprawa z przekroczeniami prędkości o więcej niż 10 km/h. Tutaj nastąpił spadek. Jendak jeżeli spojrzymy na średnie prędkości na autostradach i drogach ekspresowych, to tutaj również średnia prędkość wzrosła. W styczniu 2021 na autostradach jeździliśmy średnio 110 km/h, a w tym samym miesiącu roku 2022 było to już 112 km/h. Na drogach ekspresowych było to odpowiednio 105 km/h i 108 km/h. Być może to ograniczenia pandemiczne spowodowały mniejszy ruch, a co za tym idzie bardziej płynną jazdę, umożliwiającą uzyskiwanie wyższych, średnich prędkości.

Czy jeździmy wolniej? Jak widać nie. Jednak w mniejszym stopniu łamiemy przepisy. Oto podawana przez firmę Yanosik statystyka jazdy zgodnej z przepisami oraz udziału sytuacji, w której stosujący tę aplikację kierowcy przekraczali prędkości w pierwszym miesiącu roku 2021 i roku 2022:

Styl jazdy

Częstotliwość 2021

Teren zabudowany

Częstotliwość 2022

Teren zabudowany

Częstotliwość 2021

Teren niezabudowany

Częstotliwość 2022

Teren niezabudowany

Prawidłowo

74%

77%

 69%

70,1%

Przekroczenie < 10 km/

12%

12%

13%

14.2%

Przekroczenie o 10 - 20 km/h

9%

7.7%

9%

8,8%

Przekroczenie o 20-30 km/h

3,5%

2%

5%

4.1%

Przekroczenie o 30-40 km/h

1%

1%

2%

1,7%

Przekroczenie o 40-50 km/h

0,3%

0,2%

1%

0,7%

Przekroczenie > 50 km/h

0.2%

0,1%

1%

0,4%

Źródło: yanosik.pl 

 

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 1
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę