Statystyki wypadków na motocyklach w 2008
W okresie wakacji na polskich drogach ginie codziennie jeden motocyklista, a siedmiu zostaje rannych
Komenda Główna Policji każdego roku przeprowadza podsumowanie wszelkiego rodzaju zdarzeń drogowych, które miały miejsce na polskich drogach w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy. Wśród statystyk nie brakuje informacji o motocyklistach. Zestawienia zamieszczone w artykule przedstawiają nie tylko podstawowe informacje takie, jak liczbę zabitych i rannych, ale również główne przyczyny oraz miesiące i dni w jakich najczęściej dochodzi do wypadków z udziałem motocyklistów. Okazuje się, że analiza tych danych oraz rzut oka na otaczające nas realia może prowadzić do ciekawych wniosków!
Niebezpieczny sezon
Spójrzmy przede wszystkim na suche liczby. Liczby ponoć nie kłamią. Poniższe zestawienie obrazuje, jak w ubiegłym roku rozłożyły się wypadki i ich ofiary. Wszystko to przedstawione w liczbach w rozbiciu miesięcznym.
Miesiąc zdarzenia | Liczba Wypadków | Procent Wypadków | Liczba Zabitych | Procent Zabitych | Liczba Rannych | Procent Rannych |
Łącznie | 1228 | 100% | 193 | 100% | 1351 | 100% |
Styczeń | 10 | 1% | 0 | 0% | 12 | 1% |
Luty | 31 | 3% | 6 | 3% | 32 | 2% |
Marzec | 47 | 4% | 11 | 6% | 50 | 4% |
Kwiecień | 115 | 9% | 16 | 8% | 120 | 9% |
Maj | 166 | 14% | 23 | 12% | 189 | 14% |
Czerwiec | 201 | 16% | 33 | 17% | 220 | 16% |
Lipiec | 173 | 14% | 37 | 19% | 193 | 14% |
Sierpień | 205 | 17% | 33 | 17% | 229 | 17% |
Wrzesień | 139 | 11% | 18 | 9% | 155 | 11% |
Październik | 106 | 9% | 11 | 6% | 119 | 9% |
Listopad | 27 | 2% | 3 | 2% | 25 | 2% |
Grudzień | 8 | 1% | 2 | 1% | 7 | 1% |
W czasie od kwietnia do października liczba wypadków jest znacznie wyższa, aniżeli w pozostałych miesiącach. Łącznie w ciągu siedmiu miesięcy trwającego sezonu liczba wypadków z udziałem motocyklistów wyniosła 1105, co stanowi przeszło 89 % wszystkich zdarzeń. Ta sytuacja to w bardzo dużej mierze wynik znaczącej sezonowości, jeśli chodzi o eksploatację motocykli. Ale nie tylko.
Jak wyjaśnia Dariusz Kędzierski, instruktor nauki jazdy z Knurowa - „Winę za tak dużą ilość wypadków ponoszą nie tylko kierowcy samochodów. Bierze się to również z braku doświadczenia młodych motocyklistów. Przy 30 godzinach teorii i 20 godzinach nauki jazdy człowiek nie jest w stanie w pełni poprawnie poruszać się motocyklem. Moim zdaniem kursy doszkalające pozwoliłyby motocyklistom na w pełni legalne podnoszenie swoich umiejętności oraz dałyby możliwość zetknięcia się z sytuacjami, z którymi motocyklista nie miał do tej pory do czynienia. To, że akurat w sezonie motocyklowym dochodzi do największej liczby wypadków ma swoje źródło w myśleniu motocyklistów. Warunki drogowe to jeden z elementów bezpiecznego poruszania się po drodze. Niestety wielu motocyklistów gubi brawura i zbytnia pewność w swoje umiejętności, dlatego też sezon jest najniebezpieczniejszym okresem dla każdego użytkownika jednośladu."
W okresie wakacji na polskich drogach ginie codziennie jeden motocyklista, a siedmiu zostaje rannych. Dla porównania w statystyce miesięcznej z 2007 od kwietnia do października liczba wypadków wynosiła 853 z 1228 do których doszło w całym roku. Policjantka z Torunia Katarzyna Kortas wyjaśnia:„ W okresie zimowym rzadko obserwujemy na ulicach motocyklistów, co w pewien sposób sprawia, że miesiące przed i po sezonie motocyklowym nie są tak tragiczne pod względem samych wypadków, jak i osób zabitych. Sporadyczne sytuacje w tym okresie mają zapewne swoje źródło w braku doświadczenia związanego z jazdą w takich warunkach atmosferycznych."
Nie tylko wakacyjne natężenie ruchu jednośladów sprawia, że to właśnie wtedy najwięcej motocyklistów uczestniczy w wypadkach. Prawdą jest, że latem na motocykle siada wiele przypadkowych osób, nie dysponujących odpowiednia odzieżą, umiejętnościami, a często także prawem jazdy kategorii A. Mówimy tutaj zatem o osobach, które swoimi działaniami z definicji stwarzają zagrożenie dla siebie oraz otoczenia. To sprawia, że skutki wypadków z udziałem tego typu kierowców znacznie częściej mają tragiczne konsekwencje. Starsi stażem motocykliści, jeżdżący przez większą część sezonu z reguły są pod każdym względem znacznie lepiej przygotowani do jazdy.
Weekendowy horror
Wiemy już w jakich miesiącach dochodzi do największej liczby wypadków. Pora zapoznać się ze statystyką dotyczącą dni, w których to dochodzi do najczęstszej liczby zdarzeń, w tym zdarzeń z udziałem motocyklistów. Zanim jednak przejdziemy do tabelki proponuję zastanowić się nad dwoma historyjkami, które często spotykamy w naszych realiach. Środowe popołudnie. Wróciliśmy z pracy. Po obiedzie postanawiamy pojechać motocyklem do sklepu. W mieście jak zwykle korki, ale nas to na szczęście nie martwi, w końcu przejedziemy między samochodami. Drugie opowiadanie ma miejsce w niedzielę. Po udanym weekendzie, który postanowiliśmy spędzić na zlocie wracamy wieczorem do domu. Do przejechania niecałe 200 kilometrów. Pogoda cały czas dopisuje. Ruch jak to w niedzielę, nie brakuje niedzielnych kierowców, ale nie jest to dla nas problem. Pytanie, który z tych dni uważacie za bezpieczniejszy - środę, czy też niedzielę? Odpowiedź znajduje się w tabeli.
| Liczba Zdarzen | Liczba Wypadkow | Procent Wypadkow | Liczba Zabitych | Procent Zabitych | Liczba Rannych | Procent Rannych |
| 2797 | 1228 | 100% | 193 | 100% | 1351 | 100% |
Poniedziałek | 324 | 126 | 10% | 19 | 10% | 137 | 10% |
Wtorek | 330 | 143 | 12% | 17 | 9% | 169 | 13% |
Środa | 310 | 122 | 10% | 22 | 11% | 124 | 9% |
Czwartek | 331 | 142 | 12% | 20 | 10% | 154 | 11% |
Piątek | 381 | 154 | 13% | 21 | 11% | 171 | 13% |
Sobota | 524 | 236 | 19% | 46 | 24% | 257 | 19% |
Niedziela | 597 | 305 | 25% | 48 | 25% | 339 | 25% |
Dokonując podziału wypadków drogowych na poszczególne dni tygodnia, najwięcej zdarzeń w roku 2008 odnotowano w dni weekendowe: w niedziele (25 % ogółu), w soboty (19 % ogółu) oraz w piątki (13 % ogółu). Łącznie w ciągu weekendu ginęło w ubiegłym roku (statystycznie) 115 osób, co stanowiło 60 % wszystkich zabitych w tygodniu, a 767 osób odniosło rany, co w przeliczeniu daje 57% poszkodowanych. Jak wynika z tabeli najbezpieczniejszym dniem na przejażdżkę motocyklem jest środa, ponieważ to właśnie w ten dzień dochodzi do najmniejszej liczby wypadków. W środy na polskich drogach dochodziło w minionym sezonie statystycznie do 122 wypadków z udziałem motocyklistów. Jednakże jeżeli spojrzymy na liczbę zabitych to wtorek był bezpieczniejszym dniem, ponieważ, to tego dnia śmierć ponosiło 17 osób, co stanowi 9% wszystkich zabitych.
Wiemy już jakie miesiące i dni są statystycznie bezpieczniejsze od pozostałych. Pora przejść do meritum, czyli do przyczyn wypadków. W tabeli zamieszczonej w tej części artykułu znajduje się 19 różnych powodów. Proponuję przed zapoznaniem się z danymi samemu zastanowić się, co sprawia, że co roku dochodzi do wypadków. Wielu z czytelników zapewne na pierwszym miejscu dojdzie do wniosku, że najczęstszą przyczyną jest nadmierna prędkość. Nie będzie dla nikogo zaskoczeniem, że to właśnie „ponadkodeksowe" prędkości królują w statystykach na pierwszym miejscu. Dla porównania zamieszczam główne przyczyny wypadków z 2007 roku. Szybko zauważycie, że nasze grzechy główne od lat pozostają niezmienne.
Przyczyny | Wypadki | Zabici | Ranni | |||
Ogółem | % | Ogółem | % | Ogółem | % | |
Niedostosowanie prędkości | 552 | 57,9 | 110 | 70,5 | 568 | 55,3 |
Nieprawidłowe wyprzedzanie | 126 | 13,2 | 23 | 14,7 | 134 | 13,0 |
Nie udzielenie pierwszeństwa przejazdu | 67 | 7,0 | 5 | 3,2 | 77 | 7,5 |
Nie zachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami | 50 | 5,2 | 2 | 1,3 | 56 | 5,5 |
Nieprawidłowe przejeżdżanie przejść dla pieszych i nie ustąpienie pierwszeństwa pieszemu | 41 | 4,3 | 6 | 3,8 | 60 | 5,8 |
Jazda po niewłaściwej stronie drogi | 27 | 2,8 | 3 | 1,9 | 31 | 3,0 |
Niedostosowanie prędkości jest najczęstszą przyczyną wypadków. Stanowi ono blisko 60% wszystkich wypadków. Z tej również przyczyny ginie najwięcej osób, bo aż 110 ludzi w 2007 roku straciło życie z powodu zbyt szybkiej jazdy, co dało 70% wszystkich zabitych. Nieprawidłowe wyprzedzanie jest drugim z najpoważniejszych błędów, które kończyły się wypadkiem. W wyniku tego manewru w 2007 zginęły 23 osoby. Poza tym częstym błędem, który również jest przyczyną znacznej liczby wypadków było nie zachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami. W ten sposób doszło do ponad 50 wypadków, w których zginęły 2 osoby, a 56 zostało rannych.
Teraz, kiedy wiemy jak wyglądała sytuacja dwa lata temu warto zobaczyć czy w 2008 popełnialiśmy te same błędy. Poniżej tegoroczne przyczyny wypadków.
| Liczba Wypadkow | Procent Wypadkow | Liczba Zabitych | Procent Zabitych | Liczba Rannych | Procent Rannych |
| 1195 | 100% | 184 | 100% | 1312 | 100% |
Gwałtowne hamowanie | 11 | 1% | 2 | 1% | 10 | 1% |
Jazda bez wymaganego oświetlenia | 3 | 0% | 0 | 0% | 7 | 1% |
Jazda po niewłaściwej stronie drogi | 26 | 2% | 4 | 2% | 35 | 3% |
Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu | 685 | 57% | 117 | 64% | 695 | 53% |
Nieprawidłowe: cofanie | 2 | 0% | 0 | 0% | 2 | 0% |
Nieprawidłowe: omijanie | 21 | 2% | 3 | 2% | 23 | 2% |
Nieprawidłowe: przejeżdżanie przejścia dla pieszych | 31 | 3% | 5 | 3% | 39 | 3% |
Nieprawidłowe: skręcanie | 24 | 2% | 1 | 1% | 36 | 3% |
Nieprawidłowe: wymijanie | 15 | 1% | 3 | 2% | 16 | 1% |
Nieprawidłowe: wyprzedzanie | 172 | 14% | 31 | 17% | 195 | 15% |
Nieprawidłowe: zatrzymywanie, postój | 1 | 0% | 0 | 0% | 1 | 0% |
Nieprawidłowe: Zawracanie | 4 | 0% | 0 | 0% | 5 | 0% |
Nieprawidłowe: zmienianie pasa ruchu | 9 | 1% | 0 | 0% | 13 | 1% |
Nieprzestrzeganie innych sygnałów | 1 | 0% | 0 | 0% | 1 | 0% |
Nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu | 28 | 2% | 6 | 3% | 30 | 2% |
Nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu | 89 | 7% | 7 | 4% | 120 | 9% |
Niezachowanie bezp. odl. między pojazdami | 61 | 5% | 4 | 2% | 68 | 5% |
Wjazd przy czerwonym świetle | 12 | 1% | 1 | 1% | 16 | 1% |
Zmęczenie, zaśnięcie | 0 | 0% | 0 | 0% | 0 | 0% |
Filmy: |
Komentarze 25
Pokaż wszystkie komentarzeW artykule jest bardzo poważny błąd, który wypacza całkowicie jego końcowe optymistyczne przesłanie. Materiały policji, zawierające dane statystyczne z lat 2007 i 2008, różnią się od siebie formą ...
OdpowiedzPrędkość nie zabija ludzi, tylko głupota. Ja mam 18 lat i od 1,5 roku jeżdżę (bez prawka jeszcze) na Suzuki GSX - R 600. Przysięgłam sobie, że nigdy nie będę się popisywać szybkością i ...
Odpowiedzehhhhh :( http://miasta.gazeta.pl/wroclaw/1,35751,6343577,Skrecal_w_lewo_i_wjechal_w_motor__Motocyklista_zmarl.html
OdpowiedzArtykuł jest ciekawy. Proponuje jednak autorowi wziąc jeszcze raz do ręki kalkulator i zastanowic się nad wnioskami. Np. twierdzenie, że środa jest najbezpieczniejsza do jeżdżenia motocyklem ...
Odpowiedzmoja WSKa przekracza prędkość, ale rzadko! Vmax=70km/h ;))
Odpowiedzi każdy widzę ma trochę racji, bo i jeździć po tych drogach, to jakaś masakra jest 250 to już za dużo czasami, a znowu kupować r1 albo haye to tylko na tor, choć jak się jeździ dość rozważnie to ...
Odpowiedz