tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Porady - ustawiamy zawieszenie tylne
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Porady - ustawiamy zawieszenie tylne

Autor: Informacja prasowa 2008.01.17, 13:58 2 Drukuj

Każdy z nas powinien wiedzieć, że zawieszenie jest indywidualną rzeczą i powinno być pod nas dopasowane.

Każdy z nas powinien wiedzieć, że zawieszenie jest indywidualną rzeczą i powinno być pod nas dopasowane. Artykuł ten skierowany jest główne do amatorów i ludzi zaczynających swoją przygodę z motocyklami off-road`owymi. Strojenie zawieszenia to czynność niezwykle ważna. Podajemy kilka cennych rad, jak umilić sobie jazdę poprzez optymalne ustawienie zawieszenia w motocyklu crossowym i enduro.

Sprężyna

Warto poświęcić kilkanaście minut na odpowiednie ustawienie sprężyny. Oto czynności, które pomogą w poprawnym strojeniu tylnego amortyzatora:

1. Stawiamy motocykl na podstawce tak, by tylne koło nie dotykało do podłoża.
2. Zaznaczamy dwa punkty na krawędzi błotnika oraz na wahaczu lub nakrętce koła.
Zaczynamy robić pomiar. Do tego będzie nam potrzebne: metrówka, śrubokręt, kartka papieru, coś do pisania, młotek i podbijak.
3. Kiedy motocykl stoi na podstawce, mierzymy odległość od nakrętki koła (w centralnym punkcie przez nas zaznaczonym kropką) do błotnika (kropka przez nas zaznaczona).Załóżmy, że odległość wynosi 70 cm.
4. Zapisujemy ten pomiar na kartce.
5. Opuszczamy nasz motocykl z podstawki (pamiętamy, że ma być zatankowany do pełna).
Po opuszczeniu motocykla z podstawki warto ugiąć kilka razy nasz amortyzator i ponownie zrobić pomiar. Jeżeli opad motocykla wynosi (w motocyklach japońskich) między 2.5 cm a 3 cm, a w KTMie między 3.6 cm a 3.8 cm, to jest dobrze.
Jeżeli różnica wynosi na przykład 2 cm, należy odkręcić o jeden lub kilka obrotów tylną sprężynę. Jeżeli jest, np. 4 cm, to wiadomo, że jest za dużo i trzeba podkręcić sprężynę.
6. Kiedy już ustalimy granicę opadu, przechodzimy do następnej czynności, jaką jest pomiar z nami na motocyklu i oczywiście w pełnym ekwipunku. Dobrze jest mieć przy pomiarze osobę do pomocy, która przytrzyma nas na motorze i odczyta wynik. Należy pamiętać, że nie można dotykać nogami do podłoża. Najlepiej postawić nogi na podnóżkach motocykla i usiąść na środku siedzenia.
7. Jeżeli opad motocykla z nami wynosi między 9.5cm a 10 cm, to mamy dobrą sprężynę i wszystko jest ustawione prawidłowo.

Problemy

1. Kiedy opad z zawodnikiem wynosi powyżej 10 cm, to mamy za miękką tylnią sprężynę.
2. Jeżeli opad z zawodnikiem wynosi poniżej 10 cm, to mamy za twardą sprężynę.

Fabryki motocykli montują sprężyny przewidziane zwykle dla zawodników o przeciętnej wadze między 67 a 80 kg. Jeżeli ważymy więcej lub mniej, a wyżej wymienione pomiary nie odpowiadają prawidłowym wynikom, to warto jest zainwestować w prawidłową sprężynę.

To tyle, jeśli chodzi o ustawienia sprężyny w tylnim zawiasie. Teraz przejdźmy do regulacji dobicia i odbicia.

Tłumienie

1. Tłumienie dobicia (kompresja COMP) regulujemy na górze amortyzatora.
2. Tłumienie odbicia (powrót REB) regulujemy na dole amortyzatora.

Jeżeli nie wiemy, jak i w którą stronę kręcić, najlepiej ustawić bazę wyjściowa, czyli policzyć wszystkie kliknięcia i ustawić w połowie, zarówno kompresję, jak i dobicie. I od tego zacząć kręcić.

Należy pamiętać, że kręcąc nakrętką kompresji w prawo, zgodnie z ruchem wskazówek zegara, amortyzator będzie twardszy i analogicznie, kręcąc w lewo, amortyzator będzie bardziej miękki. Amortyzatory stroi się do naszych indywidualnych potrzeb, predyspozycji i stylu jazdy. Należy pamiętać, że zanim dopasuje się je optymalnie, należy na to poświęcić trochę czasu. Amortyzator nie powinien wstawać za wolno ani za szybko, bo będzie nas rzucało na boki. Pamiętajmy, że olej w amortyzatorze pod wpływem pracy nagrzewa się i inaczej będzie pracował w garażu, gdy jest zimny, a inaczej na torze po przejechaniu kilku kółek. Ciężko jest podać wzór na najlepsze strojenie, ile klików, ale pamiętajmy, żeby próbować i chcieć.

Uwagi

1. Zawieszenie na jednym oleju może działać i dwa lata, lecz to, co jest w środku przy wymianie, przypomina „gluty", a nie olej.
2. Olej wymieniać przynajmniej raz w roku.
3. Pamiętajmy, że lepiej dołożyć trochę więcej do oleju czy uszczelniaczy, niż kupić taniej i robić dwa razy.

Mam nadzieję, że ten artykuł pomoże wielu z Was zrozumieć jak działają i jak należy regulować zawieszenia w motocyklach cross i enduro. Powodzenia na treningach i w garażu!

Artykuł przygotowała firma Sanchez Racing - www.sanchez.com.pl.

Informacja prasowa: MotoX.com.pl

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 1
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę