KTM Super Duke R - pocisk torowy

2008.05.20 Lovtza

Oto przed wami najnowsze wcielenie motocykla KTM 990 Super Duke R

Odkd wiat ujrza model RC8, jego starszy brat, a jednoczenie protoplasta, móg w kocu odetchn z ulg. Zdjto bowiem z niego obowizki bycia najszybszym, najbardziej zaawansowanym technologicznie okrtem flagowym floty KTM i pozwolono skupi si na tym, co Super Dukowi wychodzi najlepiej - dostarczaniu frajdy z jazdy. Rok 2008 to kolejna nowa karta w historii serii projektu LC8. Oto przed wami najnowsze wcielenie motocykla KTM 990 Super Duke R.

Agresywnie i dynamicznie

Tak wanie wyglda Super Duke R. De facto zmiany, jakie odnotowaem w motocyklu s kosmetyczne. Ta sama kompaktowa konstrukcja jak w prezentowanym ju przez nas poprzedniku, identyczne elementy nadwozia, praktycznie takie same wymiary i masy. Niemniej jednak oznaczenie R w nazwie zobowizuje do czego extra i rzeczywicie znajduje swoje odzwierciedlenie w wygldzie maszyny. Pomaraczowa kratownicowa rama, karbonowe wstawki, czarne lagi pokryte warstw DLC, kolektory wydechowe Akrapovica oraz akcesoryjne dodatki wpadaj w oko jako pierwsze. Zmianie uleg wygld wskaników i jest on teraz praktycznie taki sam jak w serii LC4 . Ten sportowo zorientowany Super Duke oferowany jest wycznie jako jednomiejscówka, zatem kupujc ten sprzt wszelkie zapdy do romantycznych wypadów we dwoje musicie odoy na póniej (nieco moe uprzedzajc fakty dodam od razu ... e to adna strata). To co jednak najwaniejsze okazuje si niedostpne dla oka.

Silnik

Bo to wanie o nim mowa, jest wedle zapewnie inynierów z Mattighofen tak naprawd now jednostk napdow. W stosunku do standardowego Super Duka celem konstruktorów byo podniesienie mocy bez uszczerbku dla niezawodnoci i trwaoci jednostki napdowej. Aby tego dokona Austriacy przekonstruowali cakowicie gowice silnika, zastosowali tytanowe zawory ssce, nowe, wiksze gardziele ukadu zasilania (teraz 52 mm rednicy) które przeszczepiono z najnowszego RC8. Na licie zmian znajdziemy take nowy wa korbowy, nowe toki, nowe i oczywicie ostrzejsze waki rozrzdu, a take wiele innych drobnych usprawnie majcych zapewni wiksz wydolno ukadu napdowego i jego odporno na prac przy wyszych obrotach. Wszystkie te zabiegi zaowocoway wzrostem mocy o 10%, czyli ze standardowych 120 do 132 KM przy 10000 obr/min. W przypadku sportowego, wysilonego silnika jest to bardzo duo.

Lista zmian w ukadzie napdowym obejmuje take usprawnion skrzyni biegów z nieco zmienionymi przeoeniami. Pierwsza edycja Super Duka, jaka przewina si przez nasze rce miaa nieco zbyt dugie przeoenia, w szczególnoci drugiego biegu. Przy spokojnej jedzie po miecie, gdzie czsto korzysta si z tego przeoenia powodowao to upierdliwe szarpanie acuchem przez potnego dwucylindrowca. Teraz ma by lepiej. Ponadto dopracowana skrzynia oferuje precyzyjniejsz zmian przeoe. Nie dysponuje ona, co ciekawe, antyhoppingiem (jest dostpny w katalogu KTM Power Parts). Zamiast tego ukad sterowania silnikiem „nauczono", aby przy szybkich redukcjach nie zamyka w peni przepustnic. Dziki temu sia hamujca silnika jest znacznie ograniczana, a to pozytywnie wpywa nie tylko na zachowanie tylnego koa, ale take na kondycj psychiczn kierowcy.

Podwozie

Rewolucyjne zmiany obeszy podwozie szerokim ukiem. Te wdroone w nowym motocyklu maj charakter kosmetyczny. Nie jest to zreszt powód do rozpaczy, jako e podzespoy dostarczane przez WP daj sobie wietnie rad, niezalenie czy wykorzystujemy 990-tk na torze, czy na ulicy. Dla porzdku przypomn, e zawieszenia dostarczane przez WP to bardzo wysoka póka i czym oczywistym jest tutaj moliwo penej regulacji dla niskich i wysokich prdkoci osobno. Przednie zawieszenie o rednicy rur nonych 48 mm wspomagane jest regulowanym amortyzatorem skrtu WP i przyzna trzeba, e w przypadku tego motocykla jest to nie tyle ukon w kierunku uytkowników, ale raczej wyraz troski o ich zdrowie, oraz czysto bielizny.

Super Duke toczy si na piknych koach dostarczanych przez Marchessini. Fantastyczne hamulce to dzieo Brembo. Zanim zaczn rozpywa si w zachwytach na ich temat dodam tylko, e wyposaono jest w wycigowe, radialnie mocowane zaciski Monoblock, promieniow pomp, potne tarcze hamulcowe o rednicy 320 mm oraz przewody w stalowym oplocie. Japoczycy - patrzcie i uczcie si.

W akcji

Na miejsce prezentacji KTM wybra synny austriacki tor Salzburgring. Wybór ze wszech miar suszny. Wyboiste fragmenty nawierzchni w strefach hamownia, ubytki asfaltu na bardzo szybkich ukach to rzeczy, które odróniaj ten obiekt od „sterylnych" nowoczesnych torów wycigowych. Jest tu take piekielnie szybko, to jeden z najszybszych obiektów wycigowych w Europie. Blisko poow kóka leci si tu na pene koty. Wszystko to pozwala wyrobi sobie pogld na to, jak motocykl zachowuje si w rónych warunkach, czsto dalekich od idealnych.

Dzie pierwszy testów to jazda na standardowych, drogowych oponach Pirelli Diablo Corsa III oraz na standardowych ustawieniach zawiesze. Super Duke R w roli motocykla torowego wymaga chwili przyzwyczajenia. Szeroka, uliczna kierownica, bardzo nisko umieszczone podnóki oraz brak ochrony przed pdem powietrza - wszystko to rodzi na pierwszych kilku kókach pytanie „O jakie torowe zastosowanie im do cholery chodzio!?". Szybko jednak na jaw wychodz zalety Super Duka. Przede wszystkim motocykl jest wspaniale zwrotny i jak na swoj pojemno bardzo porczny. To przede wszystkim zasuga niskiej i dobrze scentralizowanej masy. Szybkie wyjcia z zakrtu to czysta frajda - o ile oczywicie wczeniej podkrcisz tumienie amortyzatora skrtu. Przy agresywnych wyjciach z uku przednie koo ma symboliczny kontakt z nawierzchni, a to przy ostrej geometrii przedniego zawieszenia prowadzi do bliskiego i czasem brutalnego zapoznania si ze zjawiskiem shimmy.

Silnik z kolei dostarcza bardzo duo „atwo obrabialnej" mocy. Przy niskich obrotach reakcja na dodanie gazu mogaby by mniej nerwowa (najprawdopodobniej jest to wina zestrojenia ukadu wtryskowego), natomiast redni i wysoki zakres to czysta poezja. Super Duke bez adnych ceregieli katapultuje kierowc z kadego zakrtu i szykany znaczc swój tor jazdy ladami gumy pozostawianymi na asfalcie. Wzrost mocy w porównaniu do standardowej wersji jest wyranie wyczuwalny. Skrzynia biegów, czsto bdca obiektem cierpkiej krytyki tutaj spisuje si dobrze, cho jeszcze nie idealnie. Szef projektu LC8, Karl-Maria Grugl zarzeka si podczas prezentacji, e jest ona lepsza i bardziej dopracowana, ni w przypadku najnowszego RC8, niemniej jednak do jej bezproblemowej obsugi wymagana jest kombinacja precyzji i zdecydowania. Co ciekawe, przy szybkich redukcjach motocykl wykazuje jedynie minimalne tendencje do blokowania tylnego koa. Zatem wspomniana wyej elektronika sterujca ukadem wtryskowym zdaje si robi swoje.

Hamulce tego motocykla s wspaniae. Koniec kropka. Waciwie na tym mógbym skoczy ich opis, niemniej jednak tych bardziej dociekliwych zapewniam, e rzadko nadarza mi si okazja jedzi motocyklem, gdzie sia hamowania jest tak ogromna, a jednoczenie tak atwa do kontrolowania. Tutaj nie trzeba by wyczynowym zawodnikiem, aby szybko wyczu próg przyczepnoci opony, a hamowanie z lekkim popiskiwaniem przedniej opony okazuje si dziecinnie proste. Tych hebli nie da si zmczy, one mog co najwyej zamczy Ciebie. Nawet po wielu morderczych hamowaniach, nie api najmniejszej zadyszki, cay czas oferujc wspania moc i precyzj. Co, czego nie da si uwiadczy w japoskich, fabrycznych ukadach hamulcowych i to niezalenie od marki jak wzilibymy pod lup.

Ostatnia rzecz, to pozycja za kierownic i praca ciaem. Wspomniana wczeniej szeroka kierownica zmusza motocyklist do cigej pracy w charakterze hamulca aerodynamicznego. Dua szeroko kierownicy oznacza take, e sterowanie maszyn wyglda nieco inaczej, ni w przypadku typowo wycigowych motocykli. Ruchy kierowcy i sterowanie musz by bardziej czue, gdy zdecydowany przeciwskrt na wejciu w szykan dosownie „cina" motocykl w bardzo ostre zoenie. Nisko umieszczone podnóki, które niemal natychmiast zostay przeszlifowane przez nawierzchni do „waciwej" dugoci, nie pomagaj w zachowaniu stabilnoci maszyny. Nie zaskakuje zatem przy wysokich prdkociach fakt, e motocykl potrafi nieco zabuja, a tor jazdy wymaga delikatnych korekt.

Film
KTM 990 szybki wiraz
Tor Salzburgring KTM 990
Salzburgring patelnia
Super Duke R Lovtza szykana
na kolanie Salzburgring KTM
990 Super Duke prawy zakret
KTM Super Duke lewy zakret
jazda treningowa
Salzburgring szykana KTM
hamowanie do zakretu
KTM 990SuperDukeR wiraz
KTM 990 SD lovtza prawy zakret
KTM 990 Super Duke prawy bok
KTM super Duke dodatkowe wyposazenie
KTM Super Duke tor KTM 990 Super Duke R 2008
super Duke R standard KTM 990 Super Duke dostepnosc
KTM 990 Super Duke Salzburgring KTM LC8 Salzburgring
zestaw przyrzadow KTM KTM 990 pompa oleju
KTM rama chromo molibdenowa KTM Super Duke boczna owiewka
pomaranczowa rama rura wydechowa Akrapovic

Aktualnoci

reklama

sklep cigacz

    na gr