tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 KTM RC8 - premiera roku
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

KTM RC8 - premiera roku

Autor: Ksansky 2008.04.15, 10:58 18 Drukuj

By stworzyć świetną maszynę, nie wystarczy wrzucić najlepsze komponenty do jednego wora

O tym, że KTM przymierza się do wkroczenia w segment motocykli super sportowych, było wiadomo od dawna. Właściwie wszystko zaczęło się w 2003 roku na Tokio Motorshow, kiedy to pokazano światu concept bike o oznaczeniu RC8. Dziecko Wolfganga Ferbera- głównego konstruktora i Geralda Kiski - odpowiedzialnego za design, z miejsca wzbudziło ogromne zainteresowanie i aplauz zwiedzających. Pozostało czekanie, kiedy fabryka z Mattighofen rozpocznie seryjną produkcję.

NAS Analytics TAG

Rok później Austriacy zaczęli produkować Super Duka - ostrego nakeda napędzanego litrową V-ką. Jeśli chodzi o radość z jazdy, motocykl bił na głowę rywali, a stojąc na parkingu imponował nieszablonową stylistyką. Miał charakter, który pokochali uliczni chuligani, ale nadal nie był to sprzęt, który pozwalałby się spełnić miłośnikom szybkiej, stricte wyścigowej jazdy.

Udział w wyścigach GP 125 i 250 ccm potwierdzał fakt, że fabryka zbiera doświadczenie w budowaniu motocykli do jazdy szosowej, czyli torowej. Sukces w postaci tytułu mistrza świata konstruktorów w klasie 125 ccm za sezon 2005 rodził nadzieję, że oczekiwany superbike nie będzie porażką.

Mamy rok 2008 i KTM RC8 jest już w sprzedaży. Co za cenę 61 700zł dostajemy od „pomarańczowych"?

Napęd

Za punkt wyjścia posłużyła jednostka napędowa znana z takich modeli, jak Adventure, Supermoto, czy ze wspomnianego Super Duka. Oczywiście silnik został poddany wielu modyfikacjom, mającym dostosować go do nowej roli. Właściwie możemy tutaj już mówić o drugiej generacji silnika LC8. Dwucylindrowe, widlaste serce KTMa o pojemności 1148 cm3 według zapewnień producenta jest w stanie wygenerować moc 155 KM i 120 Nm, oddawanych w bardzo kulturalny i progresywny sposób. Aby było to możliwe, zmodyfikowano układ zasilania paliwem, wprowadzając min. nowy komputer, czuwający nad obrotami biegu jałowego, pracą zimnego silnika tuż po uruchomieniu, maksymalnymi obrotami zwiększonymi o 1000 obr/min w stosunku do pierwszej wersji LC8, czy pracą immobilizera. Sam układ wtryskowy powędrował do airboksu. Napełnianiem cylindrów mieszanką paliwowo- powietrzną sterują podwójne przepustnice, centralnie umieszczone świece odpowiadają za zapłon, a zmodyfikowany rozrząd napędzany łańcuchem usprawnił wymianę gazów w cylindrach.

Pod silnikiem swoje miejsce znalazł tłumik wydechu, który nie tylko obniża środek ciężkości, ale dzięki trzykrotnemu odwróceniu drogi przepływu spalin, powoduje wygładzenie charakterystyki silnika. Oczywiście motocykl spełnia wszystkie normy dotyczące emisji spalin, czy hałasu - jeśli w ogóle soczysty dźwięk dobywający się z tłumika tak można nazwać. By nie ograniczać prześwitu rozbudowanym wydechem, postawiono na smarowanie z suchą miską olejową, a za ciągłość filmu olejowego odpowiadają dwie pompy. Zbiornik oleju powędrował do przodu motocykla przed silnik, znajdując swoje miejsce między chłodnicą, a tłumikiem.

Zmianę przełożeń w sześciostopniowej skrzyni biegów ułatwia hydraulicznie sterowane sprzęgło. Jest ono niestety pozbawione antyhoppingu. Od dłuższego czasu słyszy się o dość szorstkiej pracy skrzyni biegów i wypadających biegach - czyżby pierwszy objaw choroby wieku dziecięcego?

Podwozie

Grzbietową, stalową, kratownicową ramę dodatkowo usztywnia silnik. Dzięki wykorzystaniu jednostki napędowej, jako elementu nośnego konstrukcji udało się ograniczyć masę samej ramy do 8,7 kg. Przykręcany stelaż siedzenia kierowcy wykonany jest z aluminium. Wahacz skonstruowano dość ciekawie, bowiem nie jest on, jak to miało miejsce w prototypie, wyfrezowany z jednego kawałka aluminium, tylko do odlanej ciśnieniowo wewnętrznej części dospawano elementy z blachy aluminiowej.

Skoro mowa jest to KTM, to nie można było się spodziewać innego zawieszenia, niż White Power. Z przodu postawiono na 43 mm widelec z 32 stopniową regulacją dobicia i 28 stopniową regulacją odbicia. Tylny, centralny amortyzator dostał odrębną regulację dla wysokich i niskich prędkości dobicia, zaś tłumienie odbicia pozostawiono bez możliwości regulacji. Użyty mimośród w mocowaniu amortyzatora umożliwia uniesienie tyłu motocykla o 20 mm, jak i zmniejszenie wyprzedzenia o 2 mm.

Podobnie jak zawieszenie, również amortyzator skrętu pochodzi z WP. Nie mogło zabraknąć wielostopniowej regulacji siły tłumienia, a jego obecność na motocyklu jest seryjna.

Za wytrącanie prędkości odpowiadają czterotłoczkowe i radialne zarazem monobloki, sygnowane przez Brembo i 320 mm tarcze hamulcowe. Z tyłu swoje miejsce znalazł dwutłoczkowy zacisk i 220 mm tarcza.

Całość waży 179 kg, więc nie ma się czego wstydzić, bo RC8 zalany płynami bez paliwa waży tylko 188 kg. KTM w materiałach prasowych podaje, że masa motocykla z pełnym bakiem to 198 kg, czyli porównywalnie do nowego Blade'a.

A wszystko po to by był...

„Ready to race", jak o swych off-roadowych motocyklach zwykł od lat mówić KTM. By stworzyć świetną maszynę, nie wystarczy wrzucić najlepsze komponenty (WP, Brembo, Marchesini) do jednego wora. Trzeba to wszystko jeszcze odpowiednio poukładać i dograć ze sobą, by maszyna urywała cenne ułamki sekund na torze, a nie kosiła trawy na poboczu. Gdzie, jak gdzie, ale w RC8 jest to widoczne na każdym kroku. I tak:

- kierownica ma możliwość regulacji nie tylko wysokości, ale i kąta nachylenia
- dźwignie (hamulca przedniego i tylnego), jak i podnóżki są w pełni regulowane
- wszystkie ważne informacje podawane są na dużym ciekłokrystalicznym wyświetlaczu lub sygnalizowane przy pomocy kontrolek. Sportowego sznytu dodaje lampka sygnalizująca konieczność zapięcia wyższego biegu i seryjny laptimer
- szybki wjazd z ulicy na tor umożliwiają odkręcane lusterka ze zintegrowanymi kierunkowskazami, czy ulegający łatwemu demontażowi wspornik tablicy rejestracyjnej
- na zbiorniku paliwa zamontowano crash pady
- tylne siodło wraz z podnóżkami dostępne w opcji.

Pomimo, że mamy do czynienia z maszyną sportową i wygląd ma tu drugorzędne znaczenie, to stylistyka nie odbiega od tego, co prezentują sobą silnik, czy podwozie. Ostre krawędzie widoczne w każdym miejscu sprawiają, że nie można pomylić tego motocykla z żadnym innym. Dość duża powierzchnia owiewek, dość szczelnie otulająca silnik z wylotami powietrza po prawej i lewej stronie reflektora, to coś innego niż to, do czego przyzwyczajają nas ostatnimi czasy Japończycy skąpiący plastiku na obudowywanie swoich maszyn. LEDy w kierunkowskazach i tylnej lampie, prawie niewidoczny tłumik, czy dbałość o jakość wykonania, są tylko potwierdzeniem dobrej, austriackiej szkoły. Mało tego. Firma oferuje bogaty zestaw akcesoriów, od poprawiających wygląd gadżetów, po części poprawiające osiągi maszyny.

Widać, że KTM bardzo poważnie i ambitnie podszedł do projektu. Pomimo niższej mocy w stosunku do Ducati 1098, RC8 może wiele zyskać dzięki doskonałemu podwoziu. Jak sobie poradzi, pokażą testy porównawcze i przede wszystkim stopery rejestrujące czasy okrążeń torów wyścigowych. Osobiście trzymam kciuki za pomarańczowych i ich pierwszego Superbike, bo japońskiej czwórce przybył poważny konkurent.

Dane techniczne

Silnik
Typ Czterosuwowy, dwucylindrowy w układzie V
Chłodzenie Cieczą
Rozrząd DOHC, 4 zawory na cylinder
Pojemność skokowa 1148 cm3
Średnica x skok tłoka 103 x 69 mm
Stopień sprężania 12,5 : 1
Moc maksymalna 154KM przy 10 000 obr/min
Maksymalny moment obr. 120Nm przy 8000 obr/min
Zasilanie Wtrysk Keihin, 52mm
Smarowanie Z suchą misą olejową
Rozruch Elektryczny
Akumulator 12V 11,2Ah
Zapłon CDI
Przeniesienie napędu
Sprzęgło Wielotarczowe, mokre
Skrzynia biegów 6 stopniowa
Przeniesienie końcowe Łańcuch o-ring
Podwozie
Rama Stalowa chromowo- molibdenowa, grzbietowa, otwarta
Zawieszenie przód Widelec upside- down White Power, śr. goleni 43 mm, skok 120 mm
Zawieszenie tył Wahacz aluminiowy, pojedynczy element tłumiąco-resorujący White Power, skok 125 mm, pełna regulacja
Hamulec przedni Podwójny tarczowy o średnicy 320mm, radialne czterotłoczkowe zaciski
Hamulec tylni Pojedyncza tarcza o średnicy 220 mm, dwutłoczkowy zacisk
Ogumienie przód 120/70 ZR17
Ogumienie tył 190/55 ZR17
Wymiary i masy
Wysokość siedzenia 805- 825 mm
Rozstaw osi 1430 mm
Masa do jazdy 188 kg
Masa z paliwem (wg producenta) 199 kg
Zbiornik paliwa 16,5 l
Film 
KTM RC8 prezentacja
ktmrc85 goly
rc8 wydech wahacz
NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjêcia
KTM RC8 rodzina
KTM RC8 zakret
RC8 KTM w akcji
KTM RC8 wiraz
RC8 akcja tyl
ktm rc8 skok
ktm rc 8 2008
ktm rc8 1190 2008
RC8 wiraz
RC8 Bialy
KTM RC8 akcja
KTM RC8 2008 drift
KTM RC8 track
bialy KTM RC
ktm superbike RC8
ktm-rc8 wahacz
KTM RC8 akrapovic
Pomaranczowy RC8
KTM RC8 modele
Komentarze 8
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG
Zobacz równie¿

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górê